Poznámka:
Maticu nenainštalujte opačne.
Pokiaľ ju nainštalujete opačne,
nebude možné zaistiť brzdovú
páčku k riadidlám a môže dôjsť
k poškodeniu.
Technicko servisné pokyny
SI-6T70A-001
Systém zadného pohonu
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Technické údaje
Dĺžka reťaze na bicykloch so zadným odpružením
Dĺžka A sa bude odlišovať v závislosti od pohybov zadného
odpruženia. Z tohto dôvodu sa môže na systém pohonu vyvinúť
nadmerné zaťaženie, a to ak je dĺžka reťaze príliš krátka. Nastavte
dĺžku reťaze tak, že pridáte dva články do reťaze, keď je zadné
odpruženie v polohe, kde rozmer "A" je najdlhší a reťaz je na
najväčšom ozubenom kolese a najväčšom ozubenom koliesku.
Ak je rozsah pohybu zadného odpruženia veľký, vôľa v reťazi sa
nemusí dostatočne stiahnuť, keď je reťaz na najmenšom
ozubenom koliesku a najmenšom ozubenom kolese.
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese a
najväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie
ozubené koleso
Reťaz
Najväčšie
ozubené koliesko
Namontujte kryt vnútorného otvoru jeho
otáčaním tak, ako je to zobrazené na
obrázku, až pokým sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže
poškodiť závit skrutky.
Posuňte páčku (B) 9 krát alebo viac
krát, aby ste ju nastavili do najvyššej
polohy. Potom odstráňte kryt
vnútorného otvoru a pripojte lanko.
Kryt vnútorného
otvoru
Kryt vnútorného otvoru
Páčka (B)
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na
opačnom konci ako je koniec
s označením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná strana otvoru
rovnaký priemer.
K orezanému koncu
vonkajšieho bovdenu
upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Utesnený kryt
s jazýčkom na
gumenom štíte by sa
mal nainštalovať
k zarážke vonkajšieho
bovdenu rámu.
Gumený štít
Gumený štít
Dávajte pozor, aby ste ho neohli
Utesnený kryt s jazýčkom
* Ak sa zadný prvok pre zabránenie pred spadnutím reťaze vo
veľkom rozsahu pohybuje, ako napríklad pri bicykloch so
zadným odpružením, odporúča
sa, aby ste opätovne nasadili kryt
s hliníkovým krytom. Koniec
vonkajšieho bovdenu, ktorý
obsahuje hliníkový kryt by sa mal
nachádzať na strane
prehadzovačky.
Hliníkový kryt
Strana prehadzovačky
SI-6T70A-001-02
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Poznámka
Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.•
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.•
Pravidelne by ste mali čistiť prehadzovačku a namazať všetky pohybujúce sa diely (mechanizmus a kladky).•
Ak sa nedá vykonať nastavenie radenia prevodov, skontrolujte stupeň paralelnosti zadnej časti bicykla. Tiež skontrolujte, •
či je namazaný kábel a či je vonkajší bovden príliš dlhý alebo príliš krátky.
Ak počujete nezvyčajný hluk ako výsledok uvoľnenia v kladke, mali by ste ju vymeniť.•
Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by ste ho namazať mazivom.•
Dovnútra náboja nedávajte žiadny olej, inak vyplavíte mazivo.•
Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho, •
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených kolies a reťaze.
Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených kolies, vymeňte reťaz a ozubené kolesá.•
Použitie rámu s interným vedením káblov sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu radenia SIS •
spôsobenú vysokým odporom káblov.
Vždy používajte zostavu ozubených kolies s rovnakými skupinovými značkami. Nikdy nepoužívajte •
kombináciu ozubeného kolesa s odlišnou skupinovou značkou.
Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, a to aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte do •
obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia
rukoväte.
Pri kábli radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok. Nepoužívajte mazací prostriedok •
DURA-ACE alebo iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie
výkonu radenia prevodov.
Pred použitím namažte lanko a vnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú •
kĺzavosť.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden a vodiaci prvok kábla stredovej osky.•
Ovládanie pák spojených s radením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného kolesa.•
Ak brzdová kvapalina použitá v olejových kotúčových brzdách je typom, ktorý má tendenciu prilepiť sa na plastové časti •
preraďovacej páky, môže to spôsobiť prasknutie alebo odfarbenie plastových častí. Preto by ste sa mali uistiť, že brzdová
kvapalina sa nelepí na tieto plastové časti.
Minerálny olej, ktorý sa používa v kotúčových brzdách značky SHIMANO nespôsobuje praskliny ani zmenu zafarbenia ak sa
prilepí na plastové časti Avšak takéto časti by mali byť predtým vyčistené alkoholom, aby sa zabránilo prilepeniu cudzích
súčastí.
Nerozoberajte jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť jej poškodenie alebo chybné fungovanie.•
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod v normálnom •
používaní.
Prečítajte si tieto servisné pokyny spolu so servisnými pokynmi pre typ FH-M985 / M988.•
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho •
predajcu bicyklov.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Skupinové značky
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou
správneho prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo
kyselín, ako sú odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a s
pôsobiť vážne poranenie."
• Kvôli dosiahnutiu dobrého výkonu pri radení prevodov má táto reťaz prednú a zadnú stranu, pričom strany
sú označené tak, že po nainštalovaní bude reťaz smerovať správnym smerom. Správny navrhovaný výkon
bude dosiahnutý ak je inštalácia reťaze vykonaná tak, že smeruje správnym smerom. V prípade
nainštalovania opačným smerom môže dôjsť k vypadnutiu reťaze z bicykla s dôsledkom vážneho poranenia.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu •
z bicykla odpadnúť a výsledkom môže byť vážne zranenie.
Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú •
spojovaciu závlačku.
Ak sa použijú iné spojovacie závlačky ako sú tvrdené •
spojovacie závlačky, alebo ak sa použije tvrdená
spojovacia závlačka alebo nástroj nevhodný pre typ
použitej reťaze, nebude možné dosiahnuť dostatočnú
pripojovaciu silu, čo môže spôsobiť roztrhnutie alebo
spadnutie reťaze.
Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu •
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste ako je miesto, kde sa reťaz spojila
pomocou tvrdenej spojovacej závlačky. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste, kde sa
spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky.
Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne a či reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš •
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže
pretrhnúť a spôsobiť vážne zranenie.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané,
reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete z bicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť. •
Tvrdená spojovacia závlačka
Prepojovacia
závlačka
Prepojovacia
závlačka
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Montáž ozubených kolies
Drážka je široká
iba na jednom
mieste.
Široká časť
Pri montáži ozubených kolies HG použite na utiahnutie poistného krúžku špeciálne
náradie (TL-LR15/LR10).
Uťahovací moment: 30 - 50 N•m
Pre každé ozubené koleso, by mal povrch so skupinovým
označením smerovať von a mal by byť umiestnený tak, že širšia časť
každého ozubeného kolesa a časť A (kde je otvor drážky široký)
telesa voľnobehu sú zarovnané.
Poistný krúžok
TL-LR15 / LR10
Náradie
(TL-SR21)
Demontáž
Podrobnosti o inštalácii zadnej prehadzovačky a nastavení SIS
nájdete v Servisných pokynoch pre RD-M980 (Zadná
prehadzovačka).
Pripojenie a upevnenie vnútorného kábla
5 mm Allenov kľúč
Výmena voľnobežky (FH-M985)
Najskôr vytiahnite osku náboja, dodržiavajte postup zobrazený na
obrázku.
Časť s dvojitým uzamknutím na strane voľnobežky nemožno
rozobrať.
17 mm kľúč
Demontáž
(2)
Kónus s protiprachovým
krytom (Nemožno rozobrať)
Záhyb je na vonkajšej strane
Tesnenie
Zúbkované upevnenie rotora
(FH-M985)
Ľavá strana Uťahovací moment:
15 - 20 N•m
Oska náboja
(3)
Poznámka:
Demontáž a inštaláciu tesnenia vykonávajte veľmi opatrne tak, aby •
sa tesnenie neohlo. Pri opätovnom inštalovaní tesnenia sa
presvedčte, že smeruje správnym smerom a nasuňte ho, dokiaľ je
to možné.
Nerozoberajte protiprachový kryt lemujúci kónus. •
(1)
(4) Po odstránení osi náboja odstráňte upevňovaciu maticu
voľnobehu (vo vnútri telesa voľnobehu) a potom vymeňte teleso
voľnobehu.
Poznámka:
Keď vymieňate teleso voľnobežky, vymeňte v rovnakom čase aj
upevňovaciu skrutku voľnobežky. Určite namažte mazivom závity
upevňovacej matice telesa voľnobehu, inak sa môže vyskytnúť
uvoľnenie alebo viaznutie.
Nepokúšajte sa rozobrať teleso voľnobehu, pretože to môže mať
za následok poruchu.
Upevňovacia matica
telesa voľnobehu
Teleso voľnobehu
Podložka telesa
voľnobežky
Mazivo DURA-ACE
(Y-04110000)
Nerozoberajte
tesnenie.
Použitie maziva
Uťahovací moment: 45 - 50 N•m
14 mm Allenov kľúč
Obsluha radenia rýchlostí
Mechanizmus INSTANT RELEASE umožňuje rýchle uvoľnenie , pretože napnutie kábla sa po stlačení páčky okamžite uvoľní. Páčky sú
tiež vybavené mechanizmom DVOJCESTNÉHO UVOĽNENIA a systémom MULTI RELEASE, takže teraz môžete jedným pohybom,
zatlačením alebo potiahnutím páčky preradiť o dva stupne.
Tak páčka (A), ako aj páčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia. Keď používate jednu z týchto páčok, vždy
sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Preradenie z malého ozubeného kolesa na väčšie ozubené
koleso (páčka A)
Môžete meniť pohyb páčkou na preradenie želaného počtu
rýchlostí, takže na preradenie iba o jeden stupeň dajte páčku do
polohy (1) a na preradenie o dva stupne naraz dajte páčku do
polohy (2). Týmto spôsobom možno preradiť najviac o dva stupne.
Preradenie z veľkého ozubeného kolesa na menšie
ozubené koleso (páčka B)
Môžete meniť pohyb páčkou na preradenie želaného počtu
rýchlostí, takže na preradenie iba o jeden stupeň dajte páčku do
polohy (1) a na preradenie o dva stupne naraz dajte páčku do
polohy (2). Týmto spôsobom možno preradiť najviac o dva stupne.
Páčka (A) - počiatočná poloha
Uťahovací moment: 3 N•m
4 mm Allenov kľúč
Použite rúčku riadidiel s maximálnym
vonkajším priemerom 32 mm.
Inštalácia radiacej páčky (SL-M980-R)
Inštalácia SL-M980-I a BL-M985/M988
■ Tieto Servisné pokyny si prečítajte spolu so Servisnými
pokynmi pre BR-M985 (SI-8J70A).
■ Podrobnosti o výmene a montáži jednotky radiacej
páčky si pozrite v Servisných pokynoch k systému
predného pohonu.
Páčka (B)
• DVOJCESTNÉ UVOĽNENIE • SYSTÉM MULTI RELEASE
Uťahovací moment:
2,5 N•m
Poloha radiacej páčky sa dá nastaviť
posunutím doľava alebo doprava.
Namontujte radiacu páčku do polohy, kde nebude prekážať •
činnosti bŕzd a preraďovaniu rýchlostí.
Nepoužívajte v kombinácii spôsobujúcej prekážku pre činnosť •
bŕzd.
Poznámka:
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré by
mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo
nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné
upnutie prvkov.
<CS-M980>
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
<CS-M771-10>
(bL) 11 - 32T
Poistný krúžok
Podložka poistného
krúžku
Podložka ozubeného kolesa
Poistný krúžok
Podložka poistného
krúžku
Podložka ozubeného kolesa
Lanko
Poznámka:
Kónus náboja je vyrobený
z ľahkej zliatiny. Pri
nastavovaní otáčania náboja
použite vhodné náradie,
ktoré nie uje opotrebované
ani iným spôsobom
poškodené.
3. Pomocou 4 mm Allenovho
kľúča zaistite radiacu páčku
k brzdovej páčke.
Háčik
Skrutka (M5 x 12,5 mm)
Matica
1
2
Uťahovací moment: 3 N•m
1. Pomocou 2 mm Allenovho kľúča
otvorte pásik so svorkou brzdovej
páčky, ako je to znázornené na
obrázku.
2. Háčik konzoly radiacej páčky
zasuňte do otvoru na konzole
brzdovej páčky, následne
provizórne utiahnite špeciálnu
maticu a špeciálnu skrutku a
nainštalujte na riadidlo.
Stlačiť
Pásik so svorkou
1
2
Na výmenu ozubených kolies HG použite špeciálne náradie (TL-LR15/LR10) a na
demontáž poistného krúžku použite TL-SR21.
Séria XTR
RAPIDFIRE (Radiaca páčka) SL-M980-R / SL-M980-IR
Vonkajší bovden OT-SP41 (SIS-SP41)
Zadná prehadzovačka RD-M980
Typ SGS / GS
Voľný náboj FH-M985 / FH-M988
Prevody 10
Kazetové ozubené koleso CS-M980 / CS-M771-10
Reťaz CN-M980
Vodiaci prvok stredovej osky SM-SP17 / SM-BT17
Zadná prehadzovačka
Číslo modelu RD-M980
Typ SGS GS
Prevody 10
Celková kapacita 41 T 35 T
Najväčšie ozubené koleso 36 T 36 T
Najmenšie ozubené koleso 11 T 11 T
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 18 T 18 T
Voľný náboj
Číslo modelu FH-M985 / FH-M988
Prevody
10
Počet otvorov na špici 32
Radiaca páčka
Brzdové páčky
SL-M980-I
BL-M985 / M988 OK
Ďalšie modely brzdových
páčok
Žiadna kompatibilita
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
10 rýchlostná veľmi úzka
reťaz pre MTB
s drážkou (3)
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
s drážkou (2)
Kombinácia zubov kazetového ozubeného kolesa
Číslo modelu Názov skupiny Prevody Kombinácia zubov
CS-M980
bJ 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
bk 10 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T
CS-M771-10 bL 10 11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32 T