UM-2AC0A-000-02
Návod na obsluhu
Oska E-THRU (12mm)
Návody na obsluhu v ďalších jazykoch nájdete na adrese :
http://si.shimano.com
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE
• Informácie o inštalácii a nastavení produktov, ktoré nenájdete v
návode na obsluhu, získate na mieste zakúpenia alebo u predajcu
bicyklov. Návod predajcu určený pre profesionálnych a skúsených
cyklistických mechanikov nájdete na našej webovej lokalite
(http://si.shimano.com).
• Tento výrobok nedemontujte ani neupravujte.
Kvôli bezpečnosti si pred používaním dôkladne prečítajte
tento návod na obsluhu a kvôli správnemu používaniu ho
dodržiavajte.
Dôležité bezpečnostné informácie
Informácie ohľadne výmeny získate u predajcu bicyklov alebo na mieste
zakúpenia.
VÝSTRAHA
•
PRED POUŽITÍM SI DÔKLADNE PREČÍTAJTE A DODRŽIAVAJTE POKYNY
PRE SYSTÉM OSKY E-THRU (12MM) V TOMTO NÁVODE NA OBSLUHU.
AK MÁTE NEJAKÉ OTÁZKY, OPÝTAJTE SA SVOJHO PREDAJCU.
• Systém osky E-THRU (12mm) sa môže používať iba v kombinácii so
špeciálnym rámom a špeciálnym nábojom/kolesom. Ak sa používa v
kombinácii s akýmkoľvek iným rámom alebo nábojom/kolesom, môže
dôjsť počas jazdy k odpojeniu kolesa od bicykla s dôsledkom vážnych
osobných poranení.
• Ak nie je oska E-THRU (12mm) na bicykli správne namontovaná,
koleso sa môže pri jazde odpojiť od bicykla a následne spôsobiť vážne
zranenie.
•
Pokiaľ je páčka systému E-THRU na ľavej strane
(strana rotor) rámu, presvedčte sa, že páčka
systému E-THRU neprekáža činnosti rotora
(obrázok 1). Okrem toho sa uistite, že počas
jazdy páčka systému E-THRU neprichádza do
kontaktu s rámom, ďalšími časťami,
príslušenstvom atď. alebo s prekážkami (ako
sú kríky alebo skaly). Ak sa páčka systému
E-THRU uvoľní následkom kontaktu s cudzími
predmetmi, koleso sa uvoľní a začne hrkotať.
V takomto prípade kontaktujte miesto
zakúpenia alebo predajcu bicyklov. Jazda na
bicykli s uvoľneným kolesom môže viesť k
pádu a následnému vážnemu zraneniu.
Páčka
systému
E-THRU
Rotor kotúčovej brzdy
Poloha CLOSE
(Zatvoriť)
Obrázok 1
• Pri manipulácii so systémom E-THRU sa nedotýkajte rotora kotúčovej
brzdy. Okrem toho, páčkou systému E-THRU počas otáčania kolesa
nemanipulujte. Rotor kotúčovej brzdy je veľmi ostrý a dotknutie môže
mať za následok vážne poranenia.
•
Strmene brzdy a rotor kotúčovej brzdy sa počas používania bŕzd veľmi
zahrejú. Aby ste predišli nebezpečenstvu popálenia, pred manipuláciou so
systémom E-THRU skontrolujte, že po jazde na bicykli dôkladne vychladli.
• Pred inštaláciou kolesa odstráňte všetky cudzie súčasti a prach z
otvoru na konci vidlice, závitu na strane rámu a otvorov na osku.
Cudzie súčasti a prach môžu zabrániť v správnej inštalácii systému
E-THRU a pokiaľ náboj ani oska nebudú nainštalované správne, koleso
sa môže odpojiť s dôsledkom vážnych poranení.
• Nastavovací prvok sa nemôže otáčať o viac než 3 otáčky.
Ak je otáčanie nastavovacieho prvku tuhé, nastavovacím prvkom
nasilu neotáčajte v smere uťahovania ani uvoľňovania. Násilným
otáčaním môžete nastavovací prvok poškodiť.
• Ak sa na bicykli jazdí bez nastavovacieho prvku, v niektorých
prípadoch nebude možné vykonať nastavovanie – z tohto dôvodu
vymeňte osku E-THRU za novú.
• Po dôkladnom prečítaní odložte návod na obsluhu na bezpečnom
mieste na možnú potrebu v budúcnosti.
Poznámka
• Pred jazdou vždy skontrolujte náboje systému E-THRU a skontrolujte,
že kolesá sú na ráme bicykla správne nainštalované. Je to obzvlášť
dôležité po zaparkovaní bicykla na verejnom priestranstve.
•
Presvedčte sa, že páčky systému E-THRU sú úplne zatlačené v polohe
CLOSE (Zatvoriť) (strana páčky s označením "CLOSE" (Zatvoriť) musí
smerovať od bicykla). Páčky sklopte podľa obrázka. Neotáčajte nimi.
Poloha OPEN (Otvoriť)
Poloha CLOSE (Zatvoriť)
• V prípade výmeny osky páčky systému E-THRU za novú skontrolujte,
že nová páčka nahradzujúca existujúcu osku páčky systému E-THRU
predstavuje rovnaký model ako je model systému E-THRU na ráme.
Ak je názov modelu iný, náhradná oska páčky systému E-THRU sa
nemusí dať na rám správne nainštalovať, a to vzhľadom na rozdiely
osovej dĺžky, rozmeru závitu, priemeru plášťa a pod.
• Na produkty sa neposkytuje záruka na prirodzené opotrebovanie a
zhoršenie stavu v dôsledku štandardného používania a starnutia.
Pravidelné kontroly pred jazdou na bicykli
Pred jazdou na bicykli skontrolujte nasledovné položky. Ak sa v prípade
nasledovných položiek vyskytnú akékoľvek problémy, spojte sa s miestom
zakúpenia alebo s predajcom bicykla.
• Sú kolesá na rám správne nainštalované?
•
Sú páčky systému E-THRU úplne zatlačené do polohy CLOSE (Zatvoriť)?
RÝCHLA KONTROLA
Zdvihnite bicykel tak, aby koleso nebolo na zemi, a na hornú časť plášťa
niekoľkokrát prudko udrite, ako je to znázornené na obrázku 1. Taktiež
kolesom potraste zo strany na stranu, ako je to znázornené na obrázku
2, a skontrolujte, že v kolese sa nevyskytuje žiadna vôľa. Táto kontrola
negarantuje, že na páčku systému E-THRU bol vyvinutý adekvátny
uťahovací moment. Ak si nie ste istí, či je páčka systému E-THRU
utiahnutá správne, pred jazdou na bicykli zopakujte postup inštalácie
opísaný v časti "Inštalácia kolesa" v týchto Servisných pokynoch.
Obrázok 1 Obrázok 2
Názvy dielov
Otvor na osku
Vrch náboja
Nastavovací
prvok
Páčka systému
E-THRU
Koniec
vidlice
Používanie
UPOZORNENIE
• Páčku systému E-THRU vždy obsluhujte rukou. Na zatvorenie páčky
nikdy nepoužívajte kladivo ani podobné náradie. V opačnom prípade
môže dôjsť k poškodeniu systému E-THRU alebo rámu.
Čo je náboj systému E-THRU?
Ide o mechanizmus, ktorý využíva páčku systému E-THRU na náboji na
jednoduchú inštaláciu a demontáž kolesa.
Funkcia náboja systému E-THRU
Nakloňte páčku systému E-THRU smerom do polohy CLOSE (Zatvoriť) a
zovrite rám na zaistenie kolesa v správnej polohe.
Poloha CLOSE (Zatvoriť)
Páčka systému E-THRU
Poloha OPEN (Otvoriť)
Inštalácia kolesa
1. Vrch náboja správne zarovnajte s
koncom vidlice.
Vrch
náboja
Koniec vidlice
2.
Posuňte páčku systému E-THRU do
polohy OPEN (Otvoriť) a zasuňte ju
do otvoru na konci vidlice na
strane oproti miestu, kde je závit.
Úplne pretiahnite osku páčky, až
kým sa nedotkne závitovej časti na
druhej strane.
3.
Otáčaním páčky systému E-THRU naskrutkujte osku páčky systému
E-THRU do závitu na strane rámu.
Otvorte a zatvorte páčku systému E-THRU; utiahnite osku páčky
systému E-THRU v závite na strane rámu, a to až kým nebudete cítiť
určitý odpor, keď bude páčka systému E-THRU rovnobežne s oskou
náboja pri jej posunutí do polohy CLOSE (Zatvoriť).
1
2
Poloha OPEN
(Otvoriť)
Kontrolná
poloha
Poloha CLOSE
(Zatvoriť)
4. Kvôli bezpečnosti sa presvedčte, že páčka systému E-THRU sa v rámci
polohy CLOSE (Zatvoriť) pohybuje pozdĺž rámu. Iba silou rúk zatlačte
dlaňou svojej ruky na páčku systému E-THRU, dokiaľ sa úplne
neposunie do polohy CLOSE (Zatvoriť). Skontrolujte, že bočná strana
páčky systému E-THRU s nápisom "CLOSE" (Zatvoriť) smeruje od
bicykla.
Uistite sa, že počas jazdy páčka systému E-THRU neprichádza do
kontaktu s rámom, ďalšími časťami, príslušenstvom atď. Okrem toho
dávajte pozor, aby počas jazdy neprichádzala do kontaktu ani s
prekážkami (ako sú kríky alebo skaly). Ak páčka systému E-THRU nie
je v správnej polohe, je potrebné vykonať nastavenie nastavovacieho
prvku. Podrobnosti o postupe nastavovania nájdete v časti
„Nastavenie nastavovacieho prvku“.
Páčka
systému
E-THRU
Rotor
kotúčovej
brzdy
Poloha CLOSE (Zatvoriť)
Uťahovací moment:
5 - 7,5 N·m
Ak Servisné pokyny uvádzajú akékoľvek pokyny o polohe utiahnutia
pre páčku systému E-THRU, pri uťahovaní ich dodržiavajte.
Demontáž kolesa
Posuňte páčku systému E-THRU z polohy CLOSE (Zatvoriť) do polohy
OPEN (Otvoriť) a potom otočením páčky systému E-THRU proti smeru
pohybu hodinových ručičiek demontujte osku systému E-THRU zo závitu
na strane rámu. Po demontovaní osky systému E-THRU zo závitu na strane
rámu demontujte osku systému E-THRU z kolesa.
Nastavenie nastavovacieho prvku
1. Naskrutkujte osku páčky systému E-THRU do závitu na strane rámu
podľa kroku 3 v časti Inštalácia kolesa, potom otočením páčky
systému E-THRU nastavte tak, aby sa pohybovala do správnej polohy
CLOSE (Zatvoriť) a skontrolujte krútiaci moment.
2. • Ak je uťahovací moment pri posúvaní páčky systému E-THRU do
polohy CLOSE (Zatvoriť) malý, otáčajte nastavovacím prvkom v
smere šípky.
Uťahovací moment: Vyšší
Nastavovací prvok
•
Ak je uťahovací moment skontrolovaný v kroku 1 veľmi vysoký a páčku
systému E-THRU nemožno posunúť do polohy CLOSE (Zatvoriť), otočte
nastavovacím prvkom v smere šípky a moment znížte. Postupne
uvoľňujte nastavovací prvok až do okamihu, kedy si zatvorenie páčky
systému E-THRU bude vyžadovať využitie celej vašej sily.
Uťahovací moment: Nižší
Nastavovací prvok
3. Toto nastavenie zopakujte, kým nedosiahnete správnu inštalačnú silu
pri správnej polohe páčky.
Prosím, uvedomte si: špecifikácie podliehajú zmenám na účely vylepšenia, a to bez upozornenia.
(Slovak)