Shimano AX-MT500, AX-MT700 Používateľská príručka

  • Prečítal som si používateľskú príručku pre zadný 12 mm systém E-THRU typu I od spoločnosti Shimano. Som pripravený odpovedať na vaše otázky týkajúce sa inštalácie, nastavenia, údržby a riešenia problémov s týmto systémom. Príručka obsahuje podrobné pokyny pre montáž a demontáž kolies, rýchlu kontrolu a bezpečnostné informácie.
  • Ako správne namontovať koleso?
    Čo robiť, ak je sila pridržania páčky E-THRU slabá alebo príliš silná?
    Ako vykonať rýchlu kontrolu uchytenia kolesa?
    Čo robiť, ak sa páčka E-THRU uvoľní počas jazdy?
UM-2C60A-001-02
Používateľská príručka
Zadný 12mm systém
E-THRU typu I
Návody na obsluhu v iných jazykoch nájdete na adrese:
http://si.shimano.com
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE
Informácie oinštalácii anastavení výrobkov, ktoré nenájdete v používateľskej
príručke, vám poskytne miesto zakúpenia alebo predajca bicyklov. Návod
predajcu určený pre profesionálnych a skúsených cyklistických mechanikov
nájdete na našej webovej lokalite (http://si.shimano.com).
Tento výrobok nedemontujte ani neupravujte.
Kvôli bezpečnosti si pred používaním dôkladne prečítajte
tento návod na obsluhu a kvôli správnemu používaniu ho
dodržiavajte.
Dôležité bezpecnostné informácie
Informácie týkajúce sa výmeny získate na mieste zakúpenia alebo u predajcu
bicyklov.
VÝSTRAHA
PRED POUŽITÍM SI DÔKLADNE PREČÍTAJTE NÁVOD NA OBSLUHU PRE
ZADNÝ 12mm SYSTÉM E-THRU TYPU I. POKIAĽ MÁTE NEJAKÉ OTÁZKY,
OPÝTAJTE SA SVOJHO PREDAJCU.
Zadný 12 mm systém E-THRU typu I sa môže používať v kombinácii so
špeciálnym rámom a špeciálnym nábojom/kolesom. Pokiaľ sa používa v
kombinácii s akýmkoľvek iným rámom alebo nábojom/kolesom, môže dôjsť
počas jazdy k odpojeniu kolesa od bicykla s dôsledkom vážnych osobných
poranení.
Pokiaľ nie je inštalácia zadného 12mm systému E-THRU typu I na bicykli
správna, môže dôjsť počas jazdy k odpojeniu kolesa od bicykla s dôsledkom
vážnych osobných poranení.
Pokiaľ je páčka systému E-THRU na ľavej
strane (strana rotor) rámu, presvedčte sa,
že páčka systému E-THRU neprekáža
činnosti rotora (obrázok1). Okrem toho sa
uistite, že počas jazdy páčka systému
E-THRU neprichádza do kontaktu srámom,
ďalšími časťami, príslušenstvom atď. alebo
sprekážkami (ako sú kríky alebo skaly). Ak
sa páčka systému E-THRU uvoľní následkom
kontaktu s cudzími predmetmi, koleso sa
uvoľní azačne hrkotať. Vtakomto prípade
kontaktujte miesto zakúpenia alebo
predajcu bicyklov. Jazda na bicykli
s uvoľneným kolesom môže viesť k pádu
anáslednému vážnemu zraneniu.
Poloha CLOSE
(ZATVORIŤ)
Obrázok1
Rotor kotúčovej brzdy
Páčka
systému
E-THRU
Pri manipulácii so systémom E-THRU sa nedotýkajte rotora kotúčovej
brzdy. Okrem toho páčkou systému E-THRU počas otáčania kolesa
nemanipulujte. Rotor kotúčovej brzdy je veľmi ostrý a dotknutie môže mať
za následok vážne poranenia.
Brzdové strmene a rotor kotúčovej brzdy sa počas používania bŕzd veľmi
zahrejú. Aby ste predišli nebezpečenstvu popálenia, pred manipuláciou
so systémom E-THRU skontrolujte, že po jazde na bicykli dôkladne
vychladli.
Pred inštaláciou kolesa odstráňte všetky cudzie súčasti a prach z otvoru na
konci vidlice, závitu na strane rámu a otvorov na oske. Cudzie súčasti a
prach môžu zabrániť v správnej inštalácii systému E-THRU a pokiaľ náboj
ani oska nebudú nainštalované správne, koleso sa môže odpojiť s
dôsledkom vážnych poranení.
Nastavovací prvok sa nemôže otočiť o viac ako o 3 otočenia.
Neotáčajte nastavovací prvok silou v smere uťahovania ani uvoľňovania, ak
je otáčanie nastavovacieho prvku ťažké. Ak budete otáčať nastavovací
prvok silou, môžete ho poškodiť.
Ak sa na bicykli jazdí bez nastavovacieho prvku, v niektorých prípadoch
nebude možné vykonať nastavovanie – z tohto dôvodu vymeňte osku
E-THRU za novú.
Po dôkladnom prečítaní návodu na obsluhu tento návod na možné
použitie v budúcnosti uložte na bezpečnom mieste.
Poznámka
Pred jazdou vždy skontrolujte náboje so systémom E-THRU a presvedčte sa,
že kolesá sú správne osadené na ráme. Je to obzvlášť dôležité po
zaparkovaní bicykla na verejnom priestranstve.
Presvedčte sa, že páčky E-THRU sú úplne zatlačené v polohe CLOSE (Zatvoriť)
(strana páčky s označením „CLOSE” (ZATVORIŤ) musí smerovať od bicykla).
Skloňte páčky tak, ako je to znázornené na obrázku. Neotáčajte nimi.
Poloha OPEN (OTVORIŤ)
Poloha CLOSE
(ZATVORIŤ)
Pri výmene osky páčky E-THRU za inú sa uistite, že názov modelu novej
osky páčky E-THRU, ktorou nahrádzate tú existujúcu, je rovnaký ako model
E-THRU uvedený na ráme.
Ak je názov modelu iný, nová oska páčky E-THRU sa nemusí dať správne
namontovať na rám v dôsledku rozličnej axiálnej dĺžky, veľkosti závitu,
priemeru krytu a pod.
Záruka na výrobky sa nevzťahuje, ak ide o prirodzené opotrebovanie
vdôsledku štandardného používania a starnutia.
Pravidelné kontroly pred jazdou na bicykli
Pred jazdou na bicykli skontrolujte nasledujúce položky. Ak sa v prípade
nasledujúcich položiek vyskytnú akékoľvek problémy, obráťte sa na miesto
zakúpenia alebo predajcu bicyklov.
Sú kolesá na rám správne nainštalované?
Sú páčky systému E-THRU úplne stlačené do polohy CLOSE (Zatvoriť)?
RÝCHLA KONTROLA
Zdvihnite bicykel tak, aby koleso nebolo na zemi a na hornú časť plášťa
niekoľkokrát prudko udrite, ako je to znázornené na Obrázku 1. Taktiež
zatraste kolesom z jednej strany na druhú tak, ako je to zobrazené na
Obrázku2, aby ste sa uistili, že koleso nie je vôbec uvoľnené. Táto kontrola
negarantuje, že na páčku systému E-THRU bol vyvinutý adekvátny uťahovací
moment. Ak si nie ste istí, či je páčka E-THRU utiahnutá správne, pred jazdou
na bicykli zopakujte postup inštalácie vysvetlený v časti „Inštalácia kolesa” v
týchto Servisných pokynoch.
Obrázok1
Obrázok2
Názvy súčastí
Otvor na oske
Korunka náboja
Koniec vidlice
Páčka systému
E-THRU
Nastavovací prvok
Prevádzka
UPOZORNENIE
S páčkou systému E-THRU vždy manipulujte iba rukami. Na zatvorenie
páčky nikdy nepoužívajte kladivo ani podobné náradie. V opačnom
prípade môže dôjsť k poškodeniu systému E-THRU alebo rámu.
Čo je náboj so systémom E-THRU?
Ide o mechanizmus, ktorý využíva činnosť páčky E-THRU na náboji na
jednoduchú inštaláciu a demontáž kolesa.
Funkcia náboja so systémom E-THRU
Sklopte páčku systému E-THRU do polohy CLOSE (Zatvoriť) a zablokujte rám
s cieľom zaistiť koleso v správnej polohe.
Poloha CLOSE (ZATVORIŤ)
Páčka systému
E-THRU
Poloha OPEN (OTVORIŤ)
Inštalácia kolesa
1. Správne zarovnajte korunku
náboja s koncom vidlice.
Koniec vidlice
Korunka
náboja
2.
Posuňte páčku systému E-THRU do
polohy OPEN (Otvoriť) a zasuňte ju
do otvoru na konci vidlice na strane
oproti miestu, kde je závit.
Pretiahnite osku páčky až dokiaľ sa
nedotkne časti závitu na druhej
strane.
3.
Otočením páčky systému E-THRU naskrutkujte osku páčky systému
E-THRU do závitu na strane rámu.
Otvorte a zatvorte páčku E-THRU; osku páčky E-THRU utiahnite v závite
na strane rámu, kým nepocítite určitý odpor, keď je páčka E-THRU
rovnobežne s oskou náboja pri jej pohybe smerom do polohy CLOSE
(ZATVORIŤ).
1
2
Poloha OPEN
(OTVORIŤ)
Kontrolná
poloha
Poloha
CLOSE
(ZATVORIŤ)
4.
Kvôli bezpečnosti sa presvedčte, že páčka systému E-THRU sa v rámci
polohy CLOSE (Zatvoriť) pohybuje pozdĺž rámu. Iba silou rúk zatlačte
dlaňou svojej ruky na páčku systému E-THRU, dokiaľ sa úplne neposunie
do polohy CLOSE (Zatvoriť). Skontrolujte, že bočná strana páčky systému
E-THRU s nápisom „CLOSE” (Zatvoriť) smeruje od bicykla.
Uistite sa, že páčka systému E-THRU neprichádza do kontaktu srámom,
ďalšími časťami, príslušenstvom atď. Okrem toho dávajte pozor, aby počas
jazdy neprichádzala do kontaktu ani s prekážkami (ako sú kríky alebo
skaly). Ak páčka systému E-THRU nie je vsprávnej polohe, je potrebné
vykonať nastavenie nastavovacieho prvku. Podrobnosti o postupe
nastavovania nájdete v časti „Nastavovanie nastavovacieho prvku”.
Uťahovací moment:
5 – 7,5Nm
Páčka
systému
E-THRU
Rotor kotúčovej
brzdy
Poloha CLOSE (ZATVORIŤ)
Pokiaľ sa v servisných pokynoch nachádzajú akékoľvek pokyny týkajúce sa
uťahovacej polohy pre páčku E-THRU, pri uťahovaní tieto pokyny
dodržiavajte.
Demontáž kolesa
Páčku systému E-THRU posuňte z polohy CLOSE (Zatvoriť) do polohy OPEN
(Otvoriť); následne otočením páčky systému E-THRU proti smeru hodinových
ručičiek demontujte osku páčky systému E-THRU zo závitu na strane rámu. Po
demontovaní osky páčky systému E-THRU zo závitu na strane rámu
demontujte osku páčky systému E-THRU u kolesa.
1
2
Nastavovanie nastavovacieho prvku
1. Naskrutkuje osku páčky E-THRU do závitu na strane rámu podľa kroku 3 v
časti Inštalácia kolesa, potom otočte páčkou E-THRU a nastavte ju tak, aby
sa pohybovala do správnej polohy CLOSE (ZATVORIŤ) a skontrolujte
krútiaci moment.
2. Poznámka
Nastavenie vykonajte ešte pred zatvorením páčky systému E-THRU.
Ak nastavenie vykonáte po zatvorení páčky systému E-THRU, môže
dôjsť kpoškodeniu nastavovacieho prvku.
Ak je sila pridržania pri pohybovaní páčkou E-THRU do polohy CLOSE
(ZATVORIŤ) slabá, vložte do otvoru nastavovacieho prvku 2,5 mm
imbusový kľúč a otočte ním v smere hodinových ručičiek.
Skontrolujte výsledky kroku č. 1. Ak je sila pridržania príliš silná a
páčkou E-THRU nemožno ľahko pohybovať do polohy CLOSE
(ZATVORIŤ), vložte do otvoru nastavovacieho prvku 2,5mm imbusový
kľúč a otočte ním proti smeru hodinových ručičiek, aby ste ju oslabili.
Postupne uvoľňujte nastavovací prvok až do okamihu, kedy si
zatvorenie páčky systému E-THRU bude vyžadovať využitie celej
vašej sily.
Nastavovací
prvok
Upevňovací krútiaci
moment: Silnejší
Upevňovací krútiaci
moment: Slabší
Poloha OPEN
(OTVORIŤ)
3.
Toto nastavenie zopakujte dokiaľ nedosiahnete správnu inštalačnú silu
pri správnej polohe páčky.
Uvedomte si: technické údaje podliehajú z dôvodu vylepšovania zmenám bez predchádzajúceho
upozornenia. (Slovak)
/