ST-M430

Shimano ST-M430 Service Instructions

  • Prečítal som si technické servisné pokyny pre predný pohon Shimano. Obsahujú informácie o montáži, nastavení a údržbe prednej prehadzovačky, ozubených kolies, reťaze a stredovej osky. Som pripravený odpovedať na vaše otázky.
  • Ako správne vyčistiť reťaz?
    Aký nástroj je potrebný na nastavenie reťaze?
    Ako často by sa mali kontrolovať uťahovacie momenty ramien kľúk a pedálov?
    Čo robiť ak preraďovanie nie je plynulé?
    Ako predĺžiť životnosť ozubených koliesok a reťaze?
Technicko servisné pokyny
SI-6TG0A-002
Systém predného pohonu
Technické údaje
Priemery montážnej lišty:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Pri použití veľkostí S, M použite
montážnu lištu o veľkosti 28,6 mm, 31,8
mm a namontujte ju k adaptéru
veľkosti L.
Uhol rámu
Predná prehadzovačka
X = k dispozícii
Rovná časť vonkajšej vodiacej lišty
reťaze by mala byť priamo nad
aparalelne s najväčším ozubeným
kolieskom. Zabezpečte pomocou
5mm Allenovho kľúča.
Uťahovací moment :
5 - 7 N•m
Predné ozubené
koleso (najväčšie
ozubené koliesko)
Vedenie reťaze
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký
vonkajší koncový kryt.
Kryt vonkajšieho konca
Nastavenie SIS
Montáž páčky
Dĺžka reťaze
Pridajte 2 články (s reťazou na
najväčšom ozubenom kolese
anajväčšom ozubenom koliesku)
Najväčšie ozubené
koleso
Najväčšie ozubené
koliesko
Reťaz
Postupujte podľa postupu uvedeného nižšie.
1. Spodné nastavenie
Najskôr odstráňte zarovnávací blok Pro-Set.
Ďalej nastavte tak, aby vzdialenosť medzi vnútornou vodiacou
lištou reťaze a reťazou bola 0 - 0,5 mm.
FD-M431
FD-M430
Skrutka spodného
nastavenia
Reťaz
Zarovnávací blok Pro-Set
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Najmenšie
ozubené koliesko
Použite rúčku riadidiel s maximálnym vonkajším priemerom
36 mm.
Uťahovací moment :
6 - 8 N•m
5 mm Allenov kľúč
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte na opačnom konci ako je
koniec soznačením. Po orezaní vonkajšieho
bovdenu zaguľaťte koniec, aby mala
vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
2. Pripojenie a upevnenie lanka
Pohnite páčkou (B) 2 alebo
viackrát, na indikátore
skontrolujte, že spodná poloha
je správna a následne utiahnite
vnútorný kábel.
Páčka (B)
Po napnutí počiatočného ochabnutia kábla ho znovu zaistite
kprednej prehadzovačke tak, ako je to znázornené na obrázku.
Bežný typ Typ s vedením zhora
Potiahnite
Potiahnite
FD-M430
FD-M431
Reťaz
Vonkajšia
vodiaca lišta
reťaze
Skrutka horného
nastavenia
A
B
Reťaz
Vnútorná vodiaca
lišta reťaze
Nastavovací valček vonkajšieho bovdenu
Poloha reťaze
Najmenšie
ozubené koleso
Najväčšie
ozubené koliesko
Poloha reťaze
Najväčšie
ozubené koleso
Stredné ozubené
koliesko
3. Horné nastavenie
Nastavte tak, aby
vzdialenosť medzi vonkajšou
vodiacou lištou reťaze
areťazou bola v rozpätí
0 - 0,5 mm.
4. Nastavenie stredného ozubeného
kolieska
Pri vykonávaní nastavenia nastavte reťaz
na najväčšie ozubené koleso a vpredu
nastavte reťaz na stredné ozubené
koliesko. Nastavte pomocou
nastavovacieho valčeka vonkajšieho
bovdenu tak, aby vzdialenosť medzi
vnútornou vodiacou lištou reťaze a
reťazou bola v rozpätí 0 - 0,5 mm.
5. Tabuľka odstraňovania porúch
Po dokončení krokov 1 - 4 posuňte preraďovacou páčkou, aby
ste skontrolovali radenie. (Toto sa tiež použije, ak sa
preraďovanie stane obtiažne počas používania.)
Podrobnosti o výmene a montáži jednotky indikátora
si pozrite v Servisných pokynoch k systému zadného
pohonu.
Všeobecné informácie obezpečnosti
VAROVANIE
"Intervaly údržby závisia na okolnostiach používania a jazdy. Reťaz čistite pravidelne pomocou správneho
prostriedku na čistenie reťazí. Nikdy nepoužívajte rozpúšťadlá na báze zásad alebo kyselín, ako sú
odstraňovače hrdze. V prípade použitia rozpúšťadla môže reťaz prasknúť a s pôsobiť vážne poranenie."
Na pripojenie úzkeho typu reťaze používajte len tvrdenú spojovaciu závlačku.
Dostupné sú dva druhy tvrdených spojovacích závlačiek. Nezabudnite si pozrieť nižšie zobrazenú tabuľku, aby ste vybrali,
ktorá závlačka sa má použiť. Ak sa použijú iné
spojovacie závlačky ako sú tvrdené spojovacie závlačky,
alebo ak sa použije tvrdená spojovacia závlačka alebo
nástroj nevhodný pre typ použitej reťaze, nebude možné
dosiahnuť dostatočnú pripojovaciu silu, čo môže
spôsobiť roztrhnutie alebo spadnutie reťaze.
Ak je potrebné nastaviť dĺžku reťaze kvôli zmene počtu
zubov ozubeného kolesa, rez vykonajte na inom mieste
ako je miesto, kde sa reťaz spojila pomocou tvrdenej
spojovacej závlačky, alebo na koncovej závlačke. Reťaz sa poškodí, ak sa rozreže na mieste,
kde sa spojila pomocou tvrdenej spojovacej závlačky alebo koncovej závlačky.
Dajte pozor, aby sa vám počas jazdy do reťaze nedostali časti oblečenia, inak by ste mohli
zbicykla spadnúť.
Skontrolujte, či je napnutie reťaze správne ači reťaz nie je poškodená. Ak je napnutie príliš
slabé alebo je reťaz poškodená, mali by ste vymeniť reťaz. Ak sa to nevykoná, reťaz sa môže
pretrhnúť aspôsobiť vážne zranenie.
Použite prednú prevodovú tácku, ktorá je kompatibilná s 9-rýchlostnými reťazami a je vhodná pre reťaze CN-HG73
aCN-HG53 značky Shimano. Ak sa použije ozubené koleso pre 8-rýchlostnú reťaz alebo menšiu, môžu sa objaviť problémy
sradením rýchlostí na prednom ozubenom kolese alebo môžu vypadnúť čapy článkov reťaze, čo spôsobí roztrhnutie reťaze.
Je dôležitá pravidelne kontrolovať uťahovacie momenty ramien kľúk a pedálov. Po prejdení asi 100 km opätovne skontrolujte
uťahovacie momenty. Pokiaľ sú uťahovacie momenty nedostatočné, ramená kľúk alebo pedále môžu z bicykla vypadnúť s
dôsledkom vážnych poranení.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či ramená kľuky nie sú prasknuté. Ak sú tam praskliny, rameno kľuky sa môže zlomiť
amôžete spadnúť z bicykla.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte servisné pokyny. Ak nastavenia nie sú správne vykonané,
reťaz môže spadnúť a to môže spôsobiť, že spadnete zbicykla, čo môže mať za následok vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny aodložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli vbudúcnosti použiť.
Tvrdená spojovacia závlačka
Koncová závlačka
Prepojovacia závlačka
Poznámka
Okrem toho, ak sa vám výkon pri otáčaní pedálov nezdá normálny, skontrolujte túto skutočnosť ešte raz.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či v spojení nie je vôľa alebo nepresnosť. Taktiež sa uistite, že v pravidelných intervaloch
doťahujete ramená kľuky a pedále.
Počas inštalácie pedálov naneste malé množstvo maziva na závity, aby ste predišli viaznutiu pedálov. Pomocou momentového
kľúča pedále dôkladne utiahnite. Uťahovací moment: 35 - 55 N·m Pravé kľukové rameno má pravotočivý závit a ľavé kľukové
rameno má ľavotočivý závit.
Neumývajte stredovú osku vodou striekajúcou pod vysokým tlakom.
Ak v ložisku cítite akékoľvek uvoľnenie, mali by ste vymeniť stredovú osku.
Ak preraďovanie prevodov nie je plynulé, umyte prehadzovačku a namažte všetky pohyblivé diely.
Ak je rozsah vôle v prepojeniach taký veľký, že nastavenie nie je možné, mali by ste vymeniť prehadzovačku.
Ozubené kolieska by ste mali pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu namazať. Okrem toho,
čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom ajej namazanie môže byť účinným spôsobom na predĺženie životnosti
ozubených koliesok areťaze.
Počas jazdy môže dôjsť k zašpineniu častí vášho devu reťazou.
Ak reťaz počas používania skĺzava zozubených koliesok, vymeňte ozubené kolieska areťaz.
Keď je reťaz vtakej polohe, aká je zobrazená na obrázku, reťaz sa môže dotýkať
predných ozubených koliesok alebo prednej prehadzovačky avytvárať hluk. Ak je
problémom hluk, preraďte reťaz na ďalšie väčšie zadné ozubené koleso alebo ešte
ojedno ďalej.
Pred montážou ľavého a pravého adaptéra ich namažte.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite špeciálny vonkajší bovden avodiaci prvok
kábla stredovej osky.
Táto predná prehadzovačka je určená len pre použitie s trojprevodníkom. Nemožno ju
použiť sdvojprevodníkom, keďže prevodové stupne nesedia.
Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri držiaky vonkajšieho bovdenu tak, ako je to
zobrazené na obrázku vpravo.
Použite vonkajší bovden, ktorý má stále zvyšnú dĺžku, ato aj v prípade, keď sa úplne otočia rukoväte
do obidvoch strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne
vytočia rukoväte.
Pred použitím namažte lanko avnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú
kĺzavosť.
Ovládanie pák spojených sradením prevodov by sa malo vykonať len po otočení predného ozubeného
kolesa.
Nerozoberajte indikátor ani jednotku radiacej páčky, pretože to môže spôsobiť ich poškodenie alebo chybné fungovanie.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod vnormálnom
používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód montáže, nastavenia, údržby alebo prevádzky sa obráťte na profesionálneho
predajcu bicyklov.
Držiaky vonkajšieho bovdenu
SI-6TG0A-002-02
Nastavte a potom namontujte prednú prehadzovačku tak, ako je to
zobrazené na obrázku. Teraz nevyberajte zarovnávací blok
Pro-Set.
Ozubenie by malo byť
zaradené vrámci
tohto rozsahu
Profesionálna
sada meračov
Zarovnávací blok Pro-Set
Montáž prednej prehadzovačky, stredovej osky a predného ozubeného kolesa
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať nasledujúcu kombináciu.
Odrežte nadbytočnú dĺžku lanka a následne nainštalujte kryt
vnútorného konca.
Pri pevnom ťahaní vnútorného kábla zaistite utiahnutím
upevňovacej skrutky pomocou 5 mm Allenovho kľúča.
Namontujte kryt vnútorného otvoru
jeho otáčaním tak, ako je to
zobrazené na obrázku, až pokým
sa nezastaví.
Ďalej ho už neotáčajte, inak môže
poškodiť závit skrutky.
Kryt jednotky
Kryt vnútorného otvoru
Posuvná páčka
Preradenie z malého na väčšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (A) stlačí raz, nastane
preradenie o jeden stupeň z malého na
väčšie ozubené koliesko.
Príklad:
zo stredného na najväčšie ozubené koleso.
Preradenie z veľkého na menšie ozubené koliesko
Keď sa páčka (B) stlačí raz, nastane
preradenie o jeden stupeň z veľkého na
menšie ozubené koliesko.
z najväčšieho na stredné ozubené koliesko.
Príklad:
z najväčšieho na stredné ozubené koliesko.
Páčka (B)
Dvojcestné
uvoľnenie
Páčka (A) -
počiatočná poloha
Obsluha radenia rýchlostí
Táto uvoľňovacia páčka je vybavená dvojcestným uvoľňovacím mechanizmom umožňujúcim
vykonávanie uvoľňovacích operácií buď stlačením alebo potiahnutím páčky. Tak páčka (A), ako
ajpáčka (B) sa vždy vrátia do pôvodnej polohy, keď sa po preradení uvoľnia. Keď používate
jednu ztýchto páčok, vždy sa uistite, že zároveň otáčate ramenom kľuky.
Nastavenie šírky zovretia
Odporúčame vám nastaviť šírky
zovretí páčok na najpohodlnejšie
šírky pre radenie rýchlostí
abrzdenie.
Na montáž predného ozubeného kolesa použite 8 mm Allenov
kľúč.
Inštalujte pomocou špeciálneho náradia TL-UN74-S / TL-UN66.
Najprv nainštalujte stredovú osku a následne adaptér.
Hlavné teleso
Adaptér
Uťahovací moment pre adaptér/ spodnú
konzolu: 50 - 70 N•m
Hliník alebo oceľ
Plast
Uťahovací moment predného ozubeného kolesa:
35 - 50 N•m
8 mm Allenov kľúč
Zasúvanie lanka
Lanko zasuňte do vonkajšieho bovdenu z konca, ktorý je
označený značkou. Z konca, ktorý je označený značkou naneste
mazivo s cieľom zabezpečiť
prevádzkovú účinnosť kábla.
Značka
< Bežný typ >
• FD-M430
< Typ s vedením zhora >
Uťahovací moment :
5 - 7 N•m
< Bežný typ >
• FD-M431
< Typ s vedením zhora >
5 mm Allenov kľúč
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to znázornené
na obrázku.
Skrutka na
upevnenie
drôtu
Poznámka:
Zviažte káble tak,
ako je to znázornené
na obrázku.
Skrutka na
upevnenie
drôtu
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Ak reťaz spadne na stranu
kľuky.
Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/4 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najväčšie ozubené
koliesko.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru
hodinových ručičiek
(asi o 1/8 otáčky).
Ak je obtiažne preraďovanie zo
stredného na najmenšie
ozubené koliesko.
Uvoľnite skrutku spodného
nastavenia proti smeru
hodinových ručičiek
(o 1/4 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza
krušeniu medzi reťazou
avnútornou vodiacou lištou
prehadzovačky.
Utiahnite skrutku horného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/8 otáčky).
Ak pri zaradenom najväčšom
ozubenom koliesku dochádza
krušeniu medzi reťazou
avonkajšou vodiacou lištou
prehadzovačky.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru
hodinových ručičiek
(asi o 1/8 otáčky).
Ak pri preraďovaní z najväčšieho
ozubeného kolieska je
vynechané stredné ozubené
koliesko.
Uvoľnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu proti smeru
hodinových ručičiek
(o 1 až 2 otáčky).
Ak počas preradenia zadného
ozubeného kolesa na väčšie
ozubené koleso pri zaradenom
strednom ozubenom koliesku na
prednom ozubenom kolese
dochádza k rušeniu medzi
reťazou a vnútornou vodiacou
lištou prednej prehadzovačky.
Utiahnite nastavovací valček
vonkajšieho bovdenu v smere
hodinových ručičiek
(o 1 až 2 otáčky).
Ak reťaz spadá na stranu
stredovej osky.
Utiahnite skrutku dolného
nastavenia v smere hodinových
ručičiek (o 1/2 otáčky).
Ak je páčka počas preradenia
zo stredného na najväčšie
ozubené koliesko neohybná.
Uvoľnite skrutku horného
nastavenia proti smeru
hodinových ručičiek
(asi o 1/4 otáčky).
Séria Alivio
RAPIDFIRE-Plus (Radiaca a brzdná páčka) ST-M430
Vonkajší bovden OT -SP40
Predná prehadzovačka FD-M430 / FD-M431
Predné ozubené koleso FC-M430 / FC-M430-8 / FC-M430-8-1A / FC-M431 / FC-M431-8
Stredová oska BB-UN26 (-E) / BB-UN26-K / BB-ES25 (-E) / BB-ES25-K
Reťaz CN-HG53
Vedenie kábla stredovej osky SM-SP17 / SM-BT17
Reťaz
Tvrdená spojovacia
závlačka
Nástroj na nastavenie
reťaze
9-rýchlostná veľmi úzka
reťaz, ako napríklad
CN-7701/CN-HG93
Strieborná
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-rýchlostná úzka
reťaz, ako napríklad
CN-HG50 / CN-HG40
71
Čierna
TL-CN32 / TL-CN27
Číslo modelu FD-M430 / FD-M431
Uplatňuje sa pre štandardný typ aj pre typ s vedením zhora X
Rozdiel ozubenia predného ozubeného kolesa 22T
Min. rozdiel medzi horným a stredným 12T
Priemer montážnej lišty prednej prehadzovačky S, M, L
Uhol spojenia reťaze (
)
63° - 66°, 66° - 69°
Použiteľný článok reťaze 50 mm
Predné ozubené koleso
Číslo modelu FC-M430 FC-M430-8 FC-M430-8-1A FC-M431 FC-M431-8
Zadné ozubené kolesá 9
Kombinácia ozubenia prednej
prevodovej tácky
44 - 32 - 22 T 44 - 32 - 22 T 48 - 36 - 26 T 44 - 32 - 22 T 48 - 36 - 26 T
Priemer skrutky 104 / 64 mm
Dĺžka ramena kľuky 170 / 175 mm
Rozmery závitu pedála B.C. 9/16" x 20T.P.I. (anglický závit)
Použiteľná reťaz CN-HG53
Použiteľná stredová oska BB-UN26 (-E) BB-ES25 (-E) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Platí pre prednú prehadzovačku FD-M430 / M431
Stredová oska
Číslo modelu BB-UN26 (-E) BB-ES25 (-E) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Dĺžka osi LL113 118 LL123 126
Vedenie reťaze 50 mm
Šírka vložky (Rozmery závitu) 68 / 73 mm (1,37 X 24 T.P.I.)
A
: Stane sa užším
B
: Stane sa širším
6,5 mm
7,1 mm
Predné
ozubené
kolieska
Zadné
ozubené
kolesá
VÝSTRAHA
Pokiaľ je reťaz na najmenšom a strednom ozubenom koliesku, existuje nebezpečenstvo poranenia hrotmi zubov najväčšieho
ozubeného kolieska.
/