UM-37G0A-004-02
Návod na obsluhu
Vnútorný náboj s prevodmi
(brzda voľnobežky/kotúčová brzda)
Návody na obsluhu v iných jazykoch nájdete na adrese:
http://si.shimano.com
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE
• Informácie o inštalácii a nastavení výrobkov, ktoré nenájdete v návode na obsluhu, vám
poskytne miesto zakúpenia alebo predajca bicykla. Návod predajcu určený pre
profesionálnych a skúsených cyklistických mechanikov nájdete na našej webovej lokalite
(http://si.shimano.com).
• Tento výrobok nedemontujte ani neupravujte.
Kvôli bezpečnosti si pred používaním dôkladne prečítajte
tento návod na obsluhu a kvôli správnemu používaniu ho
dodržiavajte.
Dôležité bezpečnostné informácie
Informácie ohľadne výmeny získate u predajcu bicyklov alebo na mieste zakúpenia.
VÝSTRAHA
• Každý bicykel sa môže ovládať inak vzávislosti odproduktu. Preto je dôležité úplne
pochopiť a naučiť sa používať brzdový systém bicykla (vrátane tlaku na brzdovú páčku a
charakteristík ovládania bicykla). Nesprávne používanie brzdového systému bicykla
môže mať za následok stratu kontroly alebo pád, ktoré by mohli viesť k vážnemu
zraneniu. Osprávnom ovládaní sa poraďte sprofesionálnym predajcom bicyklov alebo
si prečítajte návod naobsluhu bicykla. Je dôležité jazdiť na bicykli a praktizovať
brzdenie a ďalšie základné funkcie a pod.
• Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá bezpečne upevnené. Ak sú kolesá
akýmkoľvek spôsobom uvoľnené, môžu zbicykla odpadnúť, avýsledkom môže byť
vážne zranenie.
• Po dôkladnom prečítaní návodu na obsluhu tento návod pre možné použitie v
budúcnosti uložte na bezpečnom mieste.
UPOZORNENIE
• Vyhnite sa priebežnému používaniu brzdy voľnobežky pri jazde dolu dlhými svahmi,
pretože to môže spôsobiť nadmerné zahriatie interných častí brzdy, čoho dôsledkom
bude slabý brzdný výkon.
• Roztočte koleso a presvedčte sa, že brzdná sila brzdy voľnobežky je správna.
• Naraz zaraďte radiacou páčkou len o jeden prevod. Počas radenia znížte silu vyvíjanú
na pedále. Pokiaľ sa budete pri silnom otáčaní pedálov snažiť vyvíjať silu na radiacu
páčku alebo vykonávať viacnásobné radenie, vaše chodidlá sa môžu zošmyknúť z
pedálov, bicykel sa môže prevrhnúť a môže dôjsť k vážnemu poraneniu. Používanie
radiacej páčky na viacnásobné preradenie na menší prevod môže taktiež spôsobiť
vyšmyknutie vonkajšieho bovdenu z radiacej páčky. Neovplyvňuje to funkcie radiacej
páčky, pretože vonkajší bovden sa po preradení vráti do pôvodnej polohy.
• Pokiaľ sa brzda voľnobežky/kotúčovej brzdy často používa, okolie brzdy môže byť
horúce. Po ukončení jazdy na bicykli sa plochy okolo brzdy nedotýkajte počas doby
aspoň 30 minút.
Poznámka
• Prevody môžete radiť počas slabého otáčania pedálov, ale v zriedkavých prípadoch
môžu zarážky a západky vo vnútri náboja vydávať určitý zvuk ako súčasť bežnej činnosti
radenia prevodov.
• Ide o bežný jav konštrukcie interného mechanizmu radenia prevodov a nie je znakom
chyby.
Možné javy Typy nábojov
Polohy prevodov, kde sa
môže jav vyskytovať
Keď sa bicykel tlačí dozadu s
nohou na pedáli, na pedáli
budete cítiť klepanie.
7-prevodový
náboj
Všetky polohy prevodov
K hluku dochádza pri tlačení
bicykla dozadu.
8-prevodový
náboj
5, 6, 7, 8-rýchlostný
Náboj obsahuje vstavaný
mechanizmus na umožnenie
radenia prevodov. Pokiaľ je počas
radenia prevodov tento
mechanizmus v činnosti, môže
dochádzať k vibráciám alebo k
vydávaniu hluku.
8-prevodový
náboj
Všetky polohy prevodov
V závislosti od polohy prevodu
môžete radenie prevodov
pociťovať rôznym spôsobom.
7-prevodový
náboj
8-prevodový
náboj
Všetky polohy prevodov
Keď sa počas jazdy zastaví
otáčanie pedálov, bude dochádzať
k hluku.
7-prevodový
náboj
8-prevodový
náboj
Všetky polohy prevodov
Počas otáčania pedálov dochádza
k hluku.
7-prevodový
náboj
Všetky polohy prevodov
8-prevodový
náboj
Polohy prevodov okrem 1.
• Aby sa zachoval správny výkon, odporúča sa, aby ste predajcu, alebo najbližší odborný
obchod požiadali o vykonanie údržby, akou je namazanie vnútorného náboja, a to raz
za dva roky počnúc od prvého použitia (alebo vždy po prejdení 5 000 km v prípade
častého používania bicykla). Okrem toho sa odporúča, aby ste počas vykonávania
údržby používali mazivo určené pre vnútorný náboj Shimano alebo súpravu mazív
značky Shimano. Pokiaľ sa nepoužíva špeciálna súprava mazív alebo olejov, môže
dochádzať k problémom, ako je nesprávne fungovanie radenia prevodov. V prípade
brzdových čeľustí používajte len uvedené mazivo.
• Interný náboj nie je úplne vodovzdorný. Mali by ste sa vyhnúť používaniu náboja na
miestach s možným vniknutím vody dovnútra a používaniu vysoko tlakovej vody na
čistenie náboja; v opačnom prípade môže dôjsť k hrdzaveniu vnútorného mechanizmu.
• Ozubené kolieska je potrebné pravidelne umývať neutrálnym čistiacim prostriedkom.
Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym čistiacim prostriedkom ajej namazanie môže
byť účinným spôsobom predĺženia životnosti ozubených koliesok areťaze.
• Ak sa kolesá neotáčajú ľahko, je potrebné vymeniť brzdové čeľuste. Poraďte sa s
predajcom, u ktorého ste realizovali kúpu.
• Ak reťaz začala preskakovať, vymeňte prevody a reťaz v zariadení predajcu alebo v
zastúpení.
• Nikdy svoju nohu neumiestňujte na kolenovú páku. V opačnom prípade nemusí radenie
prevodov fungovať správne.
• Pri radení prevodov prestaňte otáčať pedále alebo znížte silu vyvíjanú na pedále. Tento
spôsob umožňuje plynulé radenie prevodov.
• Radenie prevodov praktizujte často.
• Záruka na výrobky sa nevzťahuje, ak ide o prirodzené opotrebovanie v dôsledku
štandardného používania a starnutia.
Pravidelné kontroly pred jazdou na bicykli
Pred jazdou na bicykli skontrolujte nasledovné položky. Ak sa v prípade nasledovných
položiek vyskytnú akékoľvek problémy, spojte sa s miestom zakúpenia alebo s predajcom
bicykla.
• Je radenie prevodov plynulé?
• Sú čiary nastavenia na kazetovej spojke v správnej polohe?
• Je tyč kolenovej páky v správnej polohe?
• Dochádza počas činnosti k vydávaniu neštandardného hluku?
* Informácie o spôsobe kontroly nastavenia lanka radenia (poloha tlačnej tyče) nájdete v
návode na obsluhu radiacej páčky.
Názvy dielov
Súčasti sa môžu líšiť v závislosti od špecifi kácií použitého vnútorného náboja s prevodmi.
Plocha okolo brzdy
Vnútorný náboj s prevodmi
Žlté čiary nastavenia
Pastorok
Kolenová páka
Čiara na tlačnej tyči
Koniec osky náboja
Uvedomte si: technické údaje podliehajú zdôvodu vylepšovania zmenám bez predchádzajúceho
upozornenia. (Slovak)