Shimano BR-IM45 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Tento návod je vhodný aj pre

Dizajn brzdového systému Shimano Inter-M bol
zrealizovaný na základe noriem ako je norma ISO
4210 a DIN 79100-2. Tieto normy špecifikujú výkon
pre celkovú hmotnosť 100 kg. Predsa len však
BR-IM81-R bol navrhnutý na celkovú hmotnosť
130 kg. Pokiaľ celková hmotnosť prevyšuje 100 kg
(130 kg pre BR-IM81-R, brzdová sila systému môže
byť nedostatočná pre správne zabrzdenie a môže
dôjsť k zníženiu odolnosti systému.
Aby ste od brzdy Shimano Inter-M dosiahli najlepší
výkon, používajte brzdové káble a brzdové páčky
Shimano tvoriace sadu.
SI-8G80C-001-02
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VÝSTRAHA
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného
systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie
brzdného systému bicykla môže mať za následok
stratu kontroly alebo nehodu, ktorá by mohla viesť
k vážnemu zraneniu.
Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné,
určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane
tlaku na brzdovú páčku a charakteristiky ovládania
bicykla) na vašom bicykli. Môžete tak urobiť v rámci
konzultácie s profesionálnym predajcom bicyklov,
prečítajte si príručku pre majiteľa bicykla a nacvičte
si jazdnú a brzdiacu techniku.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso
sa môže zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť
dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
Nikdy neuťahujte upevňovaciu skrutku lanka pri jej
namontovaní na bicykli. V opačnom prípade môže
dôjsť k odpojeniu upevňovacej skrutky lanka.
Brzdové páčky SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/
BL-IM65/BL-IM45 sú vybavené mechanizmom prepínania
režimov. Dávajte pozor, aby ste BR-IM81-R, BR-IM80-R,
BR-IM55-R, BR-IM45-R používali s mechanizmom v
polohe režimu C.R.
Pri zaisťovaní brzdového ramena ku rámu použite
príchytku brzdového ramena, ktorá vyhovuje
veľkosti rámu a bezpečne ich utiahnite pomocou
skrutky s príchytkou a matice s príchytkou na
uvedenú hodnotu uťahovacieho momentu. Pre
maticu so príchytkou použite poistnú maticu s
nylonovou vložkou (samo blokovacia matica). V
prípade skrutky so príchytkou, matice s príchytkou a
príchytky brzdového ramena sa odporúča používanie
štandardných dielov značky Shimano.
Okrem toho použite príchytku brzdového ramena,
ktorá vyhovuje veľkosti rámu.
Pokiaľ sa matica s príchytkou zosunie z brzdového
ramena, alebo ak dôjde k poškodeniu skrutky s
príchytkou alebo príchytky brzdového ramena, brzdové
rameno sa môže otáčať na ráme a spôsobiť náhle
trhnutie riadidiel, alebo môže dôjsť k zablokovaniu kolesa
a prevrhnutiu kolesa s dôsledkom vážnych poranení.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované
alebo poškodené súčiastky môžu mať spôsobiť
vážne poranenie jazdca. Odporúčame používať iba
originálne náhradné diely značky Shimano.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné
a zadné brzdy pracujú správne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa
kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby ste tomu
zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny
a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli
v budúcnosti použiť.
VÝSTRAHA
1.
Pokiaľ sa používa brzdový systém Shimano Inter-M,
vyhnite sa priebežnému používaniu bŕzd pri jazde
dolu dlhými svahmi, pretože to môže spôsobiť
nadmerné zahriatie interných častí brzdy, čoho
dôsledkom bude slabý brzdový výkon. Dôsledkom
môže byť aj zníženie množstva brzdového maziva
vo vnútri brzdy, čo môže viesť k problémom, akým
je nie bežné náhle brzdenie.
Pokiaľ sú maticami náboja uzavreté matice, použite
rám s výpadkami, ktoré sú aspoň 7 mm hrubé.
Skontrolujte, že jednotka brzdy je pevne zaistená ku
náboju pomocou upevňovacej podložky jednotky brzdy.
Taktiež skontrolujte, že koleso je pevne zaistené
k rámu pomocou matíc náboja.
Skontrolujte, že brzdové rameno je bezpečne
upevnené k rámu pomocou príchytky brzdového
ramena. Pokiaľ nie je nainštalované správne,
brzdový výkon bude obmedzený.
Dráha pohybu lanka musí byť pri stlačení
brzdovej páčky aspoň 14,5 mm. Pokiaľ je táto
dráha menej ako 14,5 mm, brzdový výkon sa
zníži a brzdy nemusia fungovať.
6.
5.
4.
3.
2.
Pokiaľ dôjde k jednej z nasledujúcich udalostí,
okamžite ukončite jazdu a požiadajte predajcu o
vykonanie prehliadky a opravy.
V prípade 1) a 2) môže byť príčinou nedostatok
brzdového maziva a preto predajcu požiadajte o
namazanie mechanizmu špeciálnym mazivom na
valcové brzdy.
Pred nanesením maziva demontujte jednotku kábla.
Následne demontujte uzáver mazacieho otvoru,
tlakom zasuňte tubu do zadnej strany otvoru do
hĺbky 12 a viac mm a naneste správne množstvo
maziva (približne 5 g), a to pri súčasnom otáčaní
kolesa. Po aplikácii skontrolujte správnosť brzdenia
a skutočnosť, že nepočuť nadmerný hluk.
1) Pokiaľ počujete nezvyčajný zvuk pri používaní bŕzd
2) Pokiaľ je brzdná sila veľmi veľká
3) Pokiaľ je brzdná sila veľmi malá
Pokiaľ sa brzda často používa, okolie brzdy môže byť
horúce. Po ukončení jazdy na bicykli sa plochy okolo
brzdy nedotýkajte počas doby aspoň 30 minút.
Pokiaľ dôjde k zhrdzaveniu brzdového kábla,
brzdový výkon sa zníži. Ak k tomu dôjde, vymeňte
brzdový kábel za originálny brzdový kábel značky
Shimano a opätovne skontrolujte brzdový výkon.
Jednotku brzdy by ste nemali nikdy rozmontovať.
V prípade rozmontovania nebude fungovať správne.
7.
8.
1.
2.
3.
8.
9.
6.
5.
4.
7.
2.
1.
3.
9.
10.
SI-8G80C-001
BR-IM81 -R
BR-IM80
-R
BR-IM55
-R
BR-IM45
-R
Aby ste od brzdy Inter-M dosiahli najlepší výkon,
odporúčame vám používanie nasledujúcich kombinácií.
Po skontrolovaní, že značka na zadnej strane
upevňovacej skrutky vnútorného lanka je “R”,
pretiahnite vnútorné lanko cez otvor jednotky
upevňovacej matice vnútorného lanka.
Umiestnite prvky ako je to znázornené na
nasledujúcom obrázku utiahnite upevňovaciu maticu
vnútorného lanka. Na utiahnutie upevňovacej matice
lanka používajte TL-IM21 (nástroj na upevnenia
lanka), ako je to znázornené na obr. 1. Po utiahnutí
skontrolujte že orientácia upevňovacej matice lanka
a lanka je správna, ako je to na obrázku 2.
Nikdy neuťahujte upevňovaciu skrutku lanka pri jej
namontovaní na bicykli. Orientácie upevňovacej
matice lanka a lanku budú nesprávne, ako je to
znázornené na obr. 3, čo môže spôsobiť odpojenie
upevňovacej skrutky lanka z brzdy.
Po skontrolovaní, že nastavovacia skrutka a
nastavovacia matica sú úplne utiahnuté zasuňte
držiak vonkajšieho bovdenu do vnútorného lanka v
smere znázornenom nižšie.
Obr. 3
Obr. 2
Smerujte vnútorné lanko pozdĺž drážky na jednotke
navíjača.
Zasuňte jednotku držiaka vonkajšieho bovdenu zo
spodku do otvoru na brzdovom ramene a posuňte
ju do spodnej časti otvoru.
Po overení, že držiak vonkajšieho bovdenu je
zasunutý na doraz do vodiacej štrbiny brzdového
ramena nainštalujte uzáver vnútorného lanka.
Následne nastavte kryt vnútorného konca tak, aby sa
nedotýkal rebier ani špíc.
Otočte skrutkou nastavenia kábla a utiahnite
vnútorné lanko.
Skontrolujte, že červené značky na upevňovacej
podložke lanka s jednotkou upevňovacej skrutky lanka
zatlačenej do jednotky navíjača majú rovnakú orientáciu.
Zarovnajte značku upevňovacej podložky vnútorného
lanka (červená) so smerom drážky na jednotke
navíjača. Následne vložte jednotku upevňovacej skrutky
vnútorného lanka a pevne ju posuňte pozdĺž drážky na
jednotke navíjača až na doraz.
Po skontrolovaní toho, že koleso sa po potiahnutí
brzdového kábla ľahko neotáča stlačte brzdovú
páčku asi 10 krát, a to až ku rúčke a s cieľom
zabehnúť brzdový kábel.
Poznámka:
Pokiaľ nie je brzdový kábel zabehnutý, bude
potrebné vykonať jeho opätovné nastavenie po
veľmi krátkej dobe jeho používania.
Otáčajte nastavovacou skrutkou kábla jednotky
brzdy alebo brzdovej páčky tak, aby brzdová páčky
vykazovala 15 mm pohyb.
Po stlačení brzdovej páčky s cieľom skontrolovať
brzdový výkon zaistite nastavovaciu skrutku kábla
pomocou nastavovacej matice kábla.
Inštaláciu brzdového lanka môžete vykonať podľa
hore uvedeného postupu. Demontáž lanky vykonáte
opačným poradím krokov.
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú
zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Počas inštalácie skrutky s príchytkou bezpečne počas
uťahovania skrutky s príchytkou uchopte maticu
s príchytkou pomocou 10 mm kľúča. Po utiahnutí
skontrolujte, že skrutka s príchytkou prečnieva asi
2 - 3 mm nad povrch matice s príchytkou.
Poloha režimu C.R.
C označuje polohu pre režim v
prípade zhody s konzolovými
brzdami.
R označuje polohu pre režim v
prípade zhody s valcovými brzdami.
Príchytka brzdového ramena
V prípade vyvíjania
nadmernej sily na
brzdové rameno s cieľom
zaistiť ho, koleso bude
vydávať hluk a koleso
sa bude ťažko otáčať.
Počas inštalácie preto
nevyvíjajte nadmernú silu.
Rám
Brzdové rameno
Matica náboja
Uťahovací moment: 30 - 45 N•m
Brzdové rameno
Príchytka
brzdového ramena
Skrutka s
príchytkou
(M6 × 16 mm)
2 - 3 mm
Matica s
príchytkou
Uťahovací moment: 2 - 3 N•m
Upevňovacia podložka jednotky
brzdy (manuálne vloženie)
Jednotka brzdy
Uzáver mazacieho
otvoru
12 mm alebo viac
Mazivo pre
valcové brzdy
Pomaly
otáčajte.
Jednotka kábla
Plocha okolo brzdy
Brzda
BR-IM81-R/BR-IM80-R/BR-IM55-R/
BR-IM45-R
Náboj SG-8R36/SG-8R31/SG-7R46
Páčka
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45
Brzdové lanko
99mm
TL-IM21
Upevňovacia
matica
vnútorného
lanka
Obr. 1
99 mm
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Značka "R"
Jednotka upevňovacej
skrutky lanka
Jednotka držiaka
vonkajšieho bovdenu
Nastavovacia matica
Nastavovacia
skrutka
Drážka na jednotke navíjača
Značka na upevňovacej
podložke vnútorného
lanka (červená)
Jednotka
upevňovacej
skrutky lanka
Posuňte jednotku upevňovacej skrutky
vnútorného lanka pozdĺž drážky na
jednotke navíjača až na doraz.
Lanko
Drážka na jednotke
navíjača
Brzdové rameno
Jednotka držiaka
vonkajšieho bovdenu
Jednotka držiaka
vonkajšieho bovdenu
Kryt konca lanka
Nastavovacia skrutka kábla
Červená značka
Červená značka
Asi 10
krát
stlačte
Nastavovacia skrutka kábla
15 mm pohyb
Nastavovacia skrutka kábla
Nastavovacia matica kábla
Uťahovací moment:
1 - 2 N•m
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Poznámka:
Používajte koleso s 3x alebo 4x viazaním špíc. Kolesá
s radiálnym viazaním sa nesmú používať, pretože
môže dôjsť k poškodeniu špíc a kolesa pri používaní
bŕzd a zároveň môžu brzdy vydávať zvuk.
Brzda Inter-M je rozdielna od bežných bŕzd v tom,
že vnútro brzdového valca je naplnené mazivom.
To môže spôsobovať ťažšie otáčanie kolesa ako
zvyčajne, a to hlavne počas studeného počasia.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti
prirodzenému opotrebovaniu alebo poškodeniu
majúcemu pôvod v normálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód
manipulácie alebo nastavenia sa obráťte na predajné
miesto.
Technicko servisné pokyny
Nastavenie brzdového kábla
Hodnota pohybu brzdovej páčky je vzdialenosť
od polohy, kde sa brzdová páčka nepoužíva po
polohu, kde pri zatiahnutí brzdovej páčky náhle
cítite silu.
Inštalácia brzdového kábla
  • Page 1 1

Shimano BR-IM45 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Tento návod je vhodný aj pre