ST-A070

Shimano ST-A070 Dealer's Manual

  • Vitajte! Prečítal som si Shimano návod predajcu pre radiace páčky. Obsahuje podrobné informácie o inštalácii a údržbe rôznych modelov, ako sú RAPIDFIRE Plus a EZ-FIRE Plus, pre MTB aj cestné bicykle. Môžem vám pomôcť s akýmikoľvek otázkami ohľadom inštalácie, nastavenia alebo údržby.
  • Ako správne nainštalovať brzdové lanko?
    Ako nastaviť pohyb radiacej páčky?
    Čo robiť v prípade problémov s radením?
    Aký je uťahovací moment pre skrutky?
Radiaca páčka
Návod predajcu
DM-ST0001-05
(Slovak)
CESTNÝ
Tiagra
SORA
SHIMANO Claris
SHIMANO 2300
Tourney
Nesériové
MTB
RAPIDFIRE Plus
EZ-FIRE Plus
ST-M4000
ST-M4050
ST-T4000
ST-T3000
ST-M370
ST-EF65
ST-EF51
ST-EF51-A
ST-TX800
ST-EF41
ST-EF40
ST-4600
ST-4603
ST-3500
ST-3503
ST-2400
ST-2403
ST-2300
ST-2303
ST-A070
ST-A073
ST-R460
ST-R350
ST-R353
ST-R240
ST-R243
2
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE
Tento návod predajcu je primárne určený pre profesionálnych cyklistických mechanikov.
Používatelia, ktorí nie sú profesionálne zaškolení na montáž bicyklov, by sa pomocou návodu predajcu nemali pokúšať o
svojpomocné inštalovanie prvkov.
Ak je pre vás ktorákoľvek časť informácií v návode nezrozumiteľná, s inštaláciou nepokračujte. Namiesto toho požiadajte o
pomoc miestneho predajcu bicyklov, alebo sa obráťte na miesto, kde ste daný výrobok zakúpili.
Prečítajte si všetky referenčné príručky dodané s predmetným výrobkom.
Výrobok nerozoberajte a ani ho neupravujte, ak to nie je požadované v rámci pokynov obsiahnutých v tomto návode predajcu.
Všetky návody predajcu a referenčné príručky sú k dispozícii on-line na našej webovej lokalite (http://si.shimano.com).
Dodržiavajte všetky príslušné pravidlá a predpisy platné v krajine, štáte alebo regióne, kde vykonávate vašu podnikateľskú
činnosť predajcu.
Kvôli bezpečnosti si tento návod predajcu pred používaním dôkladne prečítajte a na zaistenie
správneho používania ho riadne dodržiavajte.
Nasledujúce pokyny je potrebné vždy dodržiavať, aby sa predišlo osobným poraneniam a fyzickému poškodeniu zariadení a
okolia.
Pokyny sú zatriedené podľa stupňa nebezpečenstva alebo škody, ktoré sa môžu vyskytnúť v prípade nesprávneho používania
produktu.
NEBEZPEČENSTVO
Nedodržanie pokynov bude mať za následok smrť alebo vážne poranenie.
VÝSTRAHA
Nedodržanie pokynov by mohlo mať za následok smrť alebo vážne poranenie.
UPOZORNENIE
Nedodržanie pokynov by mohlo mať za následok osobné poranenie alebo fyzické poškodenie zariadenia a okolia.
3
ZAISTENIE BEZPEČNOSTI
VÝSTRAHA
Pri inštalácii komponentov dbajte na dodržiavanie pokynov uvedených v referenčných príručkách.
Odporúčame používať iba originálne náhradné diely značky Shimano. Ak sa diely, ako sú skrutky a matice, uvoľnia alebo
poškodia, bicykel sa môže náhle prevrhnúť s dôsledkom vážnych poranení.
Okrem toho, ak nebudú nastavenia zrealizované správne, môže dochádzať k problémom a bicykel sa môže náhle prevrhnúť s
dôsledkom vážnych poranení.
Počas vykonávania činností údržby, ako je výmena dielov, používajte na ochranu zraku ochranné okuliare alebo ochranné
okuliare s bočnými štítmi.
Po dôkladnom prečítaní návodu predajcu tento návod uložte na bezpečnom mieste, aby ste ho v prípade potreby mohli použiť aj
v budúcnosti.
Používateľov informujte aj o nasledujúcich podmienkach:
Brzdové páčky ST-EF65/ST-EF51/ST-EF51-A (brzdové páčky na 4 prsty) sú vybavené mechanizmom na zabezpečenie ich
kompatibility s brzdami V-BRAKE s modulátorom sily, konzolovými brzdami a valčekovými brzdami.
Ak sa zvolí nesprávny režim, môže dôjsť buď k nadmernej alebo k nedostatočnej brzdnej sile, čoho dôsledkom
môžu byť nebezpečné nehody.
Režim vyberte podľa pokynov uvedených v dolu uvedenej tabuľke.
Poloha pre režim Použiteľná brzda
C : Poloha pre režim na zachovanie kompatibility s
konzolovými brzdami
R : Poloha pre režim na zachovanie kompatibility s
valčekovými brzdami
Konzolové brzdy
Valčekové brzdy
V : Poloha pre režim na zachovanie kompatibility s
brzdami V-BRAKE s modulátorom sily
Brzdy V-BRAKE (BR-M422) s pripojeným modulátorom
sily SM-PM40
Brzdové páčky vybavené mechanizmom na prepínanie režimov použite v rámci hore uvedených kombinácií.
C R
V
V
C R
V
V
C R
Poloha C/R
C R
V
V
C R
V
Poloha V
4
Každý bicykel sa môže ovládať inak vzávislosti odproduktu. Preto je dôležité úplne pochopiť a naučiť sa používať brzdový
systém bicykla (vrátane tlaku na brzdovú páčku a charakteristík ovládania bicykla). Nesprávne používanie brzdového systému
bicykla môže mať za následok stratu kontroly alebo pád, ktoré by mohli viesť k vážnemu zraneniu. Osprávnom ovládaní sa
poraďte sprofesionálnym predajcom bicyklov alebo si prečítajte návod naobsluhu bicykla. Je dôležité jazdiť na bicykli a
praktizovať brzdenie a ďalšie základné funkcie a pod.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť dopredu s dôsledkom
vážneho poranenia.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné azadné brzdy pracujú správne.
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte svoju rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby ste tomu zabránili,
znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
POZNÁMKA
Používateľov informujte aj o nasledujúcich podmienkach:
Počas radenia prevodov otáčajte kľukou.
Prečítajte si návody predajcu pre prešmyk, zadnú prehadzovačku aj brzdu.
Záruka na výrobky sa nevzťahuje, ak ide o prirodzené opotrebovanie v dôsledku štandardného používania a starnutia.
Ohľadne inštalácie na bicykel a údržby:
Keď montujete typ s vedením zhora, zvoľte rám, ktorý má tri držiaky vonkajšieho
bovdenu tak, ako je to zobrazené na obrázku vpravo.
Použite vonkajší bovden, ktorému stále ostáva určitá zvyšná dĺžka, ato aj v prípade, keď sa riadidlá úplne otočia do obidvoch
strán. Okrem toho skontrolujte, či sa radiaca páčka nedotýka rámu bicykla, keď sa úplne vytočia riadidlá.
Na dosiahnutie plynulej prevádzky použite vyšpecifikované lanko a vodiaci prvok lanka.
Pred použitím namažte vnútorné lanko avnútornú stranu vonkajšieho bovdenu, aby ste zaručili ich dostatočnú kĺzavosť.
Použitie rámu svedením vnútorného lanka sa výslovne neodporúča, pretože má tendenciu narušiť funkciu radenia SIS
spôsobenú vysokým odporom lanka.
V prípade lanka radenia prevodov sa používa špeciálny mazací prostriedok. Nepoužívajte prémiový mazací prostriedok alebo
iné typy mazacích prostriedkov, pretože v opačnom prípade môžu spôsobiť zhoršenie výkonu radenia prevodov.
Ak nemožno vykonať úpravy radenia prevodov, skontrolujte, či sú zadné konce vidlice zarovnané. Tiež skontrolujte, či je
namazané lanko ači nie je vonkajší bovden príliš dlhý alebo krátky.
Skutočný výrobok sa môže odvyobrazenia odlišovať, pretože táto príručka je určená predovšetkým navysvetlenie
postupov používania výrobku.
Držiak vonkajšieho bovdenu
5
INŠTALÁCIA
MTB
Inštalácia na riadidlá
Nástroje a uťahovací moment sa líšia v závislosti od produktu. Utiahnite na hodnotu uťahovacieho momentu, ktorá vyhovuje
rozmeru nástroja.
* Použite držadlo riadidiel s maximálnym vonkajším priemerom ɸ 32 mm.
5 mm Allenov kľúč 3 mm Allenov kľúč
< ST-TX800, ST-EF41 >
3 mm Allenov kľúč
Inštalácia brzdového lanka
* Namontujte tak, ako je to zobrazené na obrázku.
1
2
3
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Uťahovací moment:
4 N•m
Uťahovací moment:
3,5 - 4,5 N•m
6
CESTNÝ
Inštalácia na riadidlá
Typ so zahnutými riadidlami
Montážnu zostavu zaistite skrutkou svorky k vonkajšej strane konzoly.
Kryt konzoly potiahnite naspäť a pomocou 5 mm Allenovho kľúča
utiahnite skrutku.
Typ s rovnými riadidlami
Použite držadlo riadidiel s maximálnym vonkajším priemerom ɸ 32 mm.
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Kryt konzoly
Skrutka so
svorkou
5 mm
Allenov kľúč
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
4 mm Allenov kľúč
7
Inštalácia brzdového lanka
CESTNÝ
Používané lanko
Vnútorné lanko Vonkajší bovden SLR
* Použite lanko, ktorému stále ostáva určitá zvyšná dĺžka, ato aj v prípade, keď sa riadidlá úplne otočia do obidvoch strán.
* Informácie o nainštalovaní brzdového lanka nájdete v návode predajcu.
1.
Nakloňte páčku (ako pri preraďovaní) aby ste takto uľahčili prechod lanka cez káblový hák.
2.
Pretiahnite vnútorné lanko.
Poznámka:
Mazivo z povrchu vnútorného lanka neutierajte.
Zabráňte prichyteniu prachu na vnútornom lanku.
3.
Nakoniec riadidlá obaľte páskou na obalenie riadidiel.
ɸ 1,6 mm
ɸ 5 mm
Potiahnite
Skloňte
Poznámka:
Po jednom alebo dvoch stlačeniach páčky (B) možno prednú páčku nakloniť dovnútra.
Káblový hák
Vnútorné lanko
Zabezpečte, aby koniec vnútorného lanka bol
pevne uložený v káblovom háku.
Páčka (B)
Páčka (B)
Káblový hák
Koniec vnútorného lanka
8
MTB
* Namontujte tak, ako je to zobrazené na obrázku.
Inštalácia lanka radenia
Používané lanko
Vnútorné lanko
(nehrdzavejúca oceľ)
ST-4600 / ST-4603 / ST-3500 / ST-3503
ST-2400 / ST-2403 / ST-R460 / ST-R350 / ST-R353
SP41 utesnený vonkajší bovden (1) SP41 vonkajší bovden (2)
ST-M4050 / ST-2300 / ST-2303
SP40 utesnený vonkajší bovden (1) SP40 vonkajší bovden (2)
ST-A070 / ST-A073
SIS40 vonkajší bovden (1) (2)
1
2
3
(2)
(1)
Drôtené vedenie
ɸ 1,2 mm
SEALED
SP41
ɸ 4 mm
SP41
ɸ 4 mm
SEALED
SP40
ɸ 4 mm
SP40
ɸ 4 mm
SIS40
ɸ 4 mm
9
Orezanie vonkajšieho bovdenu
Keď orezávate vonkajší bovden, režte koniec na opačnom konci, ako je koniec soznačením.
Po jeho orezaní zaguľaťte koniec, aby mala vnútorná strana otvoru rovnaký priemer.
K orezanému koncu vonkajšieho bovdenu upevnite rovnaký vonkajší koncový kryt.
< Zadná páčka >
1.
Nastavte páčku (B) do hornej polohy.
2.
Skontrolujte hornú polohu na indikátore a nainštalujte lanko.
3.
Stlačte brzdovú páčku a následne pretiahnite vnútorné lanko cez
otvor lanka.
Vonkajší kryt
Páčka (B)
Páčka (B)
Otvor lanka
Vnútorné lanko
10
4.
Vnútorné lanko pretiahnite cez vonkajší bovden.
Pokiaľ nie je káblový hák zarovno s otvorom lanka radenia, stlačte páčku (B) opäť, dokiaľ dôjde k zarovnaniu a následne
nainštalujte lanko.
Skontrolujte: Zabezpečte, aby koniec vnútorného lanka bol pevne uložený v káblovom háku.
2
Otvor lanka
Vnútorné lanko
Vonkajší bovden
Káblový hák
Koniec vnútorného lanka
Káblový hák
11
< Predná páčka >
Pohnite páčkou (B) 2 alebo viackrát, na indikátore skontrolujte, že spodná poloha je správna, a následne utiahnite vnútorné lanko.
1.
Stlačte brzdovú páčku a následne pretiahnite vnútorné lanko cez
otvor lanka.
2.
Vnútorné lanko pretiahnite cez vonkajší bovden.
Pokiaľ nie je káblový hák zarovno s otvorom lanka radenia, stlačte páčku (B) opäť, dokiaľ dôjde k zarovnaniu a následne nainštalujte lanko.
Skontrolujte
: Zabezpečte, aby koniec vnútorného lanka bol pevne uložený v káblovom háku.
Páčka (B)
Pohnite aspoň
2 - 3 krát
Páčka (B)
Pohnite aspoň
2 - 3 krát
2
Otvor lanka
Vnútorné lanko
Vonkajší bovden
Káblový hák
Koniec vnútorného lanka
1
12
< Nastavovací prvok lanka >
Opätovné zmontovanie bez nastavovacieho prvku lanka (kryt sa predáva samostatne)
* Ak sa používa vonkajšia zarážka
1.
Rozmontujte nastavovací prvok lanka tak, ako je to znázornené na obrázku.
* Zasunutím tenkého tyčového predmetu odmontujte rozperu podpery vonkajšieho bovdenu.
2.
Nainštalujte kryt držiaka vonkajšieho bovdenu (predáva sa samostatne).
Uvoľnenie
(Lanko sa naťahuje)
Utiahnutie
Krajná hranica pre nastavovací prvok lanka je päť
otáčok od úplne utiahnutej polohy.
Nastavovací prvok je utiahnutý do bodu, kde je
uvoľnený o 1 otočenie z plne utiahnutého stavu.
Rozpera podpery vonkajšieho bovdenu
Nastavovacia platnička vonkajšieho bovdenu
Nastavovacia skrutka vonkajšieho bovdenu
Nastavovacia pružina vonkajšieho bovdenu
Demontáž
Základ nastavenia lanka
Kryt držiaka vonkajšieho bovdenu
(predáva sa samostatne)
13
Inštalácia vonkajšieho dorazu
* Podľa potreby nainštalujte vonkajší doraz. (Nie je súčasťou výrobku)
1.
Vonkajší doraz nainštalujte na spodnú rúrku.
Poznámka:
Nainštalujte po utiahnutí nastavovacej skrutky.
Rozsah nastavenia pre nastavovaciu skrutku je šesť plných otáčok.
2.
Pretiahnite vnútorné lanko a nastavte vonkajší bovden.
* Použite vonkajší bovden, ktorému stále ostáva určitá zvyšná dĺžka,
ato aj v prípade, keď sa riadidlá úplne otočia do obidvoch strán.
Skontrolujte
: Presvedčte sa, že vonkajší bovden je pevne osadený na
vonkajšom doraze.
Vonkajší doraz
Upevňovacia skrutka
Inštalačná skrutka
3 mm Allenov kľúč
Natvrdo spájaný výčnelok (M5)
Uťahovací moment:
1,5 - 2 N•m
Vonkajší doraz
Vnútorné lanko
Vonkajší
bovden
14
NASTAVENIE
Nastavenie pohybu páčky
Nastavenie pohybu páčky možno vykonať nasledovnými spôsobmi.
Informácie o používaných nástrojoch a bodoch nastavenia (s) nájdete v
tabuľke nižšie.
(A) V smere hodinových ručičiek: Pohyb páčky
bude menší.
(B) Proti smeru hodinových ručičiek: Pohyb páčky
bude väčší.
Náradie Body nastavenia (s) Č. modelu
Skrutkovač č. 2
ST-EF65
ST-EF51
ST-EF41
ST-EF40
ST-TX800
ST-M4000
ST-T4000
ST-T3000
ST-M370
2 mm Allenov kľúč
ST-R240
ST-R243
Skrutkovač č. 2
ST-A070
ST-A073
(A)
(B)
(A)
(B)
(A)
(B)
(A)
(B)
(A)
(B)
15
Počas používania bloku na nastavenie dosahu (rozpera doštičky)
Poznámka:
Pri inštalácii 8 stupňového bloku na nastavenie dosahu použite
riadidlo anatomického typu. Pokiaľ použijete riadidlo okrúhleho
typu, potiahnutie lanka môže byť veľmi krátke, čoho dôsledkom
môže byť nedostatočná brzdná sila.
< ST-4600 / ST-4603 / ST-3500 / ST-3503 / ST-2400 / ST-2403 / ST-R460 / ST-R350 / ST-R353 >
Rozpery doštičiek (A) Rozpery doštičiek (A) + (B)
Zväčšenie pohybu páčky
Odmontuje rozperu doštičky (A) a nainštalujte tlmiacu gumu.
Zmenšenie pohybu páčky
Rozperu doštičky (B) zasuňte na doraz a tak, aby výčnelky
zapadli do otvorov na rozpere doštičky (A).
* Počas inštalácie rozpery doštičky a tlmiacej gumy naneste na výčnelky malé množstvo maziva.
Anatomický typ Okrúhly typ
7,5 mm
Počiatočný stav: 4˚
Tlmiaca guma
Rozpery doštičiek (A)
14 mm
Rozpery doštičiek (B)
Rozpery doštičiek (A)
16
< ST-2300 / ST-2303 >
Ak chcete znížiť dosah, demontujte tlmiacu gumu a namiesto nej
namontujte rozperu doštičky z príslušenstva (k dispozícii sú dva typy: 4° a 8°).
Spôsob výmeny
1.
Demontujte tlmiacu gumu.
2.
Na dva výčnelky na rozpere doštičky naneste tenkú vrstvu maziva.
3.
Tlakom nasaďte rozperu doštičky tak, aby sa výčnelok dostal čo
najďalej.
Nastavenie vnútorného lanka
Ak je dodaný nastavovací prvok lanka
Krajná hranica pre nastavovací prvok lanka je päť otáčok od úplne utiahnutej polohy.
Nastavovací prvok je utiahnutý do bodu, kde je uvoľnený o 1 otočenie z plne
utiahnutého stavu.
14 mm
7,5 mm
Rozpera doštičky
Tlmiaca guma
Rozpera doštičky
Uvoľnenie
(Lanko sa naťahuje)
Utiahnutie
17
ÚDRŽBA
Výmena vnútorného lanka
MTB/Cestný s rovnými riadidlami
< V prípade typu so skrutkou na kryte >
1.
Nastavte páčku (B) na najmenší prevod/ozubené koleso.
2.
Odskrutkujte skrutky a demontujte kryt.
3.
Vytiahnite vnútorné lanko a nainštalujte nové vnútorné
lanko.
< V prípade typu s krytom zahákovania konca drôtu >
1.
Nastavte páčku (B) na najmenší prevod/ozubené koleso.
2.
Demontujte kryt zahákovania konca drôtu a nainštalujte
nové vnútorné lanko.
CESTNÝ
Informácie o spôsobe výmeny lanka nájdete v časti "Inštalácia lanka radenia".
Informácie o spôsobe výmeny lanka radenia s lankom bez nastavovacieho prvku lanka nájdete v časti "Inštalácia lanka
radenia/nastavovacieho prvku lanka".
Uťahovací moment:
0,3 - 0,5 N•m
Skrutka
Kryt
Vnútorné lanko
Páčka (B)
Kryt zahákovania
konca drôtu
Vnútorné lanko Páčka (B)
Kryt zahákovania
Skrutkovač č. 2
18
Demontáž konzoly a páčky
* Na obrázku je zobrazená pravá páčka.
< ST-4600 / ST-4603 / ST-3500 / ST-3503 / ST-2400 / ST-2403 / ST-R460 / ST-R350 / ST-R353 >
1.
Na demontáž E krúžka najprv použite originálny nástroj Shimano (predáva sa samostatne). Pomocou časti (B) originálneho
nástroja Shimano (2) nastavte E krúžok do smeru vybratia. Následne nastavte časť (A) oproti E krúžku a demontujte E krúžok.
* Tourney nie je vybavený E krúžkom.
2.
Allenov kľúč alebo podobné náradie zasuňte do otvoru osky páčky a jemne plastovým kladivkom udrite s cieľom vysunúť osku
páčky; tým dôjde k rozloženiu na hlavnú časť konzoly a hlavnú časť páčky.
Poznámka:
Vždy osku páčky vyberajte v tomto smere. V prípade vyberania v opačnom smere môže dôjsť k poškodeniu hlavnej časti konzoly.
Smer vybratia E krúžka
Y6
RT66000
Y6RT68000
(2)(1)
(A)
(B)
Originálny nástroj Shimano na
demontáž E krúžka
UPOZORNENIE
E-krúžok môže pri demontovaní
náhle vyskočiť, preto pred jeho
demontovaním skontrolujte, že v
okolí sa nenachádzajú žiadne osoby
ani predmety.
E-krúžok
Teleso konzoly
Oska páčky
Teleso páčky
19
< ST-2300 / ST-2303 / ST-A070 / ST-A073 >
1.
Na demontovanie skrutky najprv použite 2 mm Allenov kľúč.
2.
Allenov kľúč alebo podobné náradie zasuňte do otvoru osky páčky a jemne plastovým kladivkom udrite s cieľom vysunúť osku
páčky; tým dôjde k rozloženiu na hlavnú časť konzoly a hlavnú časť páčky.
Poznámka:
Vždy osku páčky vyberajte v tomto smere. V prípade vyberania v opačnom smere môže dôjsť k poškodeniu hlavnej časti konzoly.
2 mm Allenov kľúč
Teleso konzoly
Oska
páčky
Teleso
páčky
20
Výmena vratnej pružiny
< ST-3500 / ST-3503 / ST-2400 / ST-2403 / ST-R350 / ST-R353 >
1.
S rozperou namontovanou vo vratnej pružine zatlačte
koniec vratnej pružiny do otvoru ložiskového člena a
zatlačte do puzdra tyčky.
* Uvedomte si, že ľavá a pravá vratná pružina sa odlišujú.
< ST-2300 / ST-2303 >
1.
Nainštalujte vratnú pružinu do otvoru oporného člena
hlavnej časti páčky.
* Uvedomte si, že ľavá a pravá vratná pružina sa odlišujú.
Vratná
pružina
Oporný
člen
Puzdro tyčky
Koniec pružiny zasuňte do
otvoru v opornom člene.
Otvor
Rozpera
Vratná pružina
Oporný
člen
Koniec pružiny zasuňte do
otvoru v opornom člene.
Otvor
/