Shimano BR-IM55 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Táto príručka je tiež vhodná pre

Pokiaľ sa používa brzdový systém Shimano Inter-M,
vyhnite sa priebežnému používaniu bŕzd pri jazde dolu
dlhými svahmi, pretože to môže spôsobiť nadmerné
zahriatie interných častí brzdy, čoho dôsledkom bude
slabý brzdový výkon. Dôsledkom môže byť aj zníženie
množstva brzdového maziva vo vnútri brzdy, čo môže
viesť k problémom, akým je nie bežné náhle brzdenie.
Dizajn brzdového systému Shimano Inter-M bol
zrealizovaný na základe noriem ako je norma ISO 4210 a
DIN 79100-2. Tieto normy špecifikujú výkon pre celkovú
hmotnosť 100 kg. Predsa len však BR-IM81-F bol
navrhnutý na celkovú hmotnosť 130 kg. Pokiaľ celková
hmotnosť prevyšuje 100 kg (130 kg pre BR-IM81-F,
brzdová sila systému môže byť nedostatočná pre správne
zabrzdenie a môže dôjsť k zníženiu odolnosti systému.
Predný brzdový systém Inter-M by mal byť
nainštalovaný jedine na ľavú stranu bicykla, ktorá má
26” alebo viac. Pokiaľ sa používa v spojení s bicyklom,
ktorý je menší ako 26”, brzdná sila nemusí byť veľmi
veľká, čoho dôsledkom môžu byť nehody.
Aby ste od prednej brzdy Inter-M dosiahli najlepší
výkon, používajte brzdové káble a brzdové páčky
Shimano tvoriace sadu. (Pozrite si katalóg výrobkov.)
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného
systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie
brzdného systému bicykla môže mať za následok
stratu kontroly alebo nehodu, ktorá by mohla viesť k
vážnemu zraneniu.
Pretože ovládanie každého bicykla môže byť odlišné,
určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane
tlaku na brzdnú páčku a charakteristiky ovládania
bicykla)a činnosť vášho bicykla.
Môžete to urobiť konzultáciou s predajcom bicyklov,
prečítaním si príručky k bicyklu a nacvičením
techniky jazdenia a brzdenia.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso
sa môže zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť
dopredu s dôsledkom vážneho poranenia.
Náboj prednej brzdy Inter-M značky Shimano ma
zabudovaný modulátor sily. Systém ovláda brzdovú
silu a tak nedochádza k aplikovaniu nadmernej
sily v prípade, ak brzdová sila dosiahne uvedenú
hodnotu. Pokiaľ náboj nie je vybavený modulátorom
sily, brzdová sila môže byť aplikovaná nadmerným
spôsobom. Kvôli tomu vám odporúčame používať
prednú brzdu Inter-M značky Shimano a náboj vo
forme zostavy. Zvuk vytvára činnosť modulátora sily
pri používaní brzdy, avšak nejde o príznak poruchy.
Nikdy neuťahujte upevňovaciu skrutku lanka pri jej
namontovaní na bicykli. V opačnom prípade môže
dôjsť k odpojeniu upevňovacej skrutky lanka.
Ak používate BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F,
BR-IM45-F v kombinácii s odpruženou vidlicou,
pozornosť je potrebné venovať výberu odpruženej
vidlice, ktorú budete používať. Poraďte sa s
predajcom alebo s výrobcom bicykla. Pokiaľ zvolíte
nesprávny typ odpruženej vidlice, môže to spôsobiť
nesprávne fungovanie odpruženej vidlice v dôsledku
prehrievania počas brzdenia alebo nedostatočnou
pevnosťou vidlice s dôsledkom vzniku nehody.
Brzdové páčky SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45 sú vybavené
mechanizmom prepínania režimov. Dávajte pozor,
aby ste BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F,
BR-IM45-F používali s mechanizmom v polohe
režimu C.R.
C označuje polohu pre režim
v prípade zhody s konzolovými
brzdami.
R označuje polohu pre režim
v prípade zhody s valcovými
brzdami.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované
alebo poškodené súčiastky môžu mať spôsobiť
vážne poranenie jazdca. Odporúčame používať iba
originálne náhradné diely značky Shimano.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné
a zadné brzdy pracujú správne.
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú.
Ak sa kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby
ste tomu zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy
skôr a jemne.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny
a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli
v budúcnosti použiť.
VÝSTRAHA
Poloha režimu C.R.
- Aby ste predišli vážnym zraneniam:
1.
2.
3.
4.
6.
7.
1.
6.
9.
8.
7.
5.
4.
2.
3.
8.
9.
5.
VÝSTRAHA
Skontrolujte, že jednotka prednej brzdy je pevne
zaistená k náboju pomocou upevňovacej matice
jednotky brzdy.
Skontrolujte, že oska náboja sa dotýka zadnej časti konca
vidlice a že koniec brzdového ramena vyčnieva o 11 mm
alebo viac z natvrdo spájanej konzoly prednej vidlice.
Taktiež skontrolujte, že koleso je pevne zaistené k rámu
pomocou rýchloupínaka alebo matice náboja. Pokiaľ nie
je koleso nainštalované správne, môže z rámu vypadnúť,
čoho dôsledkom môžu byť vážne nehody počas jazdy.
Uťahovací moment: 15 - 20 N•m
Upevňovacia matica
jednotky brzdy
V prípade typu s
rýchloupínakom: s valčekmi
Povrch s valčekmi by mal
smerovať von.
V prípade typu s maticou
náboja: bez valčekov
Jednotka
brzdy
Dotýka sa
Oska
náboja
11 mm
alebo viac
Natvrdo
spájaná
konzola
V prípade typu s rýchloupínakom:
Zaistite páčku s vačkou
rýchloupínaka pevne.
V prípade typu s maticou:
Matica
náboja
Uťahovací moment:
20 - 25 N•m
Uťahovací moment:
5 - 7,5 N•m
Pokiaľ dôjde k jednej z nasledujúcich udalostí, okamžite
ukončite jazdu a požiadajte predajcu o vykonanie
prehliadky a opravy.
V prípade 1) a 2) môže byť príčinou nedostatok
brzdového maziva a preto predajcu požiadajte o
namazanie mechanizmu špeciálnym mazivom na
valcové brzdy. Pred nanesením maziva demontujte
uzáver mazacieho otvoru a zatlačte hadičku do zadnej
strany otvoru. Naneste správne množstvo maziva
(približne 5 g), a to pri súčasnom pomalom otáčaní
kolesa. Po aplikácii skontrolujte správnosť brzdenia a
skutočnosť, že nepočuť nadmerný hluk.
Pokiaľ sa brzdy často používajú,
prvky v okolí bŕzd môže byť
horúce. Po ukončení jazdy na
bicykli sa prvkov nedotýkajte
počas doby aspoň 30 minút.
Pokiaľ dôjde k zhrdzaveniu brzdového kábla, brzdový
výkon sa zníži. Ak k tomu dôjde, vymeňte brzdový kábel
za originálny brzdový kábel značky Shimano a opätovne
skontrolujte brzdový výkon.
Jednotku prednej brzdy a jednotky predných nábojov
by ste nemali nikdy rozoberať. V prípade rozmontovania
nebudú fungovať správne.
POZNÁMKA:
Používajte koleso s 3x alebo 4x viazaním špíc. Kolesá
s radiálnym viazaním sa nesmú používať, pretože môže
dôjsť k poškodeniu špíc a kolesa pri používaní bŕzd a
zároveň môžu brzdy vydávať zvuk.
Predná brzda Inter-M je rozdielna od bežných pásových
bŕzd v tom, že vnútro brzdového valca je naplnené
mazivom. To môže spôsobovať ťažšie otáčanie kolesa
ako zvyčajne, a to hlavne počas studeného počasia.
Ak použijete náhle prednú brzdu Inter-M a po zastavení
bicykla zatrasiete kolesom, zbadáte, že v rámci bŕzd
je malá vôľa. Ide o bežný jav, ktorý počas jazdy
nespôsobuje žiadne problémy.
Aby ste skontrolovali mieru uvoľnenia súčastí hlavy,
uchopte strednú časť riadidla a jednu z predných vidlíc,
ako je to znázornené na obrázku a následne pohybujte
časťami hlavy dopredu a dozadu v smeroch označených
šípkami.
Okrem toho, pretože brzdy majú malú vôľu v prípade, ak
použijete brzdy naplno a zatrasiete koleso tak, ako je to
uvedené hore, bude ťažšie skontrolovať uvoľnenie častí
hlavy.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému
opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod
v normálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód manipulácie
alebo nastavenia sa obráťte na predajné miesto.
1) Pokiaľ počujete nezvyčajný zvuk pri používaní bŕzd
2) Pokiaľ je brzdná sila veľmi veľká
3) Pokiaľ je brzdná sila veľmi malá
Uzáver
mazacieho otvoru
Mazivo pre
valcové
brzdy
12 mm alebo viac
Pomaly
otáčajte.
Prvky okolo
brzdy
SI-8G70C-001
BR-IM81 -F
BR-IM80
-F
BR-IM55
-F
BR-IM45
-F
Technicko servisné pokyny
Aby ste od predného brzdového systému Inter-M značky
Shimano dosiahli najlepší výkon, odporúčame vám
používanie nasledujúcej kombinácie.
Brzda BR-IM81-F
BR-IM80-F
BR-IM55-F/
BR-IM45-F
Náboj HB-IM70/
DH-2R35-E-H/
DH-3R35-H
HB-IM40/DH-
2R35-E/
DH-3R35/
DH-2R30-J
Páčka
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/
BL-IM65/BL-IM45
Brzdové lanko
Inštalácia brzdového kábla
Po skontrolovaní, že nastavovacia skrutka a nastavovacia
matica sú úplne utiahnuté zasuňte držiak vonkajšieho
bovdenu do vnútorného lanka v smere znázornenom nižšie.
Po skontrolovaní, že značka na zadnej strane
upevňovacej skrutky vnútorného lanka je “F”, pretiahnite
vnútorné lanko cez otvor jednotky upevňovacej matice
vnútorného lanka.
Umiestnite prvky ako je to znázornené na nasledujúcom
obrázku utiahnite upevňovaciu maticu vnútorného
lanka. Na utiahnutie upevňovacej matice lanka
používajte TL-IM21 (nástroj na upevnenia lanka), ako
je to znázornené na obr. 1. Po utiahnutí skontrolujte že
orientácia upevňovacej matice lanka a lanka je správna,
ako je to na obrázku 2.
Nikdy neuťahujte upevňovaciu skrutku lanka pri jej
namontovaní na bicykli. Orientácie upevňovacej matice
lanka a lanku budú nesprávne, ako je to znázornené na
obr. 3, čo môže spôsobiť odpojenie upevňovacej skrutky
lanka z brzdy.
Obr. 3
Obr. 2
109mm
Upevňovacia
matica
vnútorného
lanka
Obr. 1
TL-IM21
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Jednotka upevňovacej
skrutky lanka
Značka "F"
Nastavovacia
skrutka
Nastavovacia matica
Jednotka držiaka
vonkajšieho bovdenu
Nastavte červenú značku na upevňovacej podložke
vnútorného lanka tak, aby lícovala smer drážky
na jednotka navíjača a následne zasuňte jednotku
upevňovacej skrutky vnútorného kábla a zatlačte ju do
drážky na jednotke navíjača až na doraz.
Smerujte vnútorné lanko pozdĺž drážky na jednotke
navíjača.
Zaháčkujte vnútorné lanko o káblový hák.
Zasuňte jednotku držiaka vonkajšieho bovdenu zo
spodku do otvoru na brzdovom ramene a posuňte ju do
spodnej časti otvoru.
Po overení, že držiak vonkajšieho bovdenu je bezpečne
zasunutý do zadnej strany otvoru na brzdovom ramene,
pripojte kryt vnútorného konca.
Následne nastavte kryt vnútorného konca tak, aby sa
nedotýkal rebra ani špíc.
Otočte skrutkou nastavenia kábla a utiahnite vnútorné
lanko.
Červená
značka na
upevňovacej
podložke
vnútorného
lanka
Jednotka upevňovacej skrutky lanka
Zasuňte upevňovaciu skrutku
vnútorného lanka do drážky
na jednotke navíjača až na
doraz.
Drážka na jednotke navíjača
Lanko Drážka na jednotke
navíjača
Lanko
Káblový hák
Brzdové rameno
Jednotka
držiaka
vonkajšieho
bovdenu
Jednotka
držiaka
vonkajšieho
bovdenu
Kryt konca
lanka
Nastavovacia
skrutka kábla
Skontrolujte, že červené značky na upevňovacej
podložke lanka s jednotkou upevňovacej skrutky lanka
zatlačenej do jednotky navíjača majú rovnakú orientáciu.
Inštaláciu brzdového lanka môžete vykonať podľa hore
uvedeného postupu. Demontáž lanky vykonáte opačným
poradím krokov.
Nastavenie brzdového kábla
Po skontrolovaní toho, že koleso sa po potiahnutí
brzdového kábla ľahko neotáča stlačte brzdovú páčku
asi 10 krát, a to až ku rúčke a s cieľom zabehnúť brzdový
kábel.
Poznámka:
Pokiaľ nie je brzdový kábel zabehnutý, bude potrebné
vykonať jeho opätovné nastavenie po veľmi krátkej
dobe jeho používania.
Otáčajte nastavovacou skrutkou kábla jednotky brzdy
alebo brzdovej páčky tak, aby brzdová páčky vykazovala
15 mm pohyb.
Po stlačení brzdovej páčky s cieľom skontrolovať brzdový
výkon zaistite nastavovaciu skrutku kábla pomocou
nastavovacej matice kábla.
Nastavovacia matica
kábla
Uťahovací moment:
1 - 2 N•m
Nastavovacia
skrutka kábla
Nastavovacia skrutka kábla
15 mm pohyb
Asi 10
krát
stlačte
Červená značka
Červená značka
10.
1.
2.
3.
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na:
http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú
zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
SI-8G70C-001-02
Všeobecné informácie o bezpečnosti
Hodnota pohybu brzdovej páčky je vzdialenosť od
polohy, kde sa brzdová páčka nepoužíva po polohu,
kde pri zatiahnutí brzdovej páčky náhle cítite silu.
Dráha pohybu lanka musí byť pri stlačení brzdovej
páčky aspoň 14,5 mm. Pokiaľ je táto dráha menej
ako 14,5 mm, brzdový výkon sa zníži a brzdy
nemusia fungovať.
109 mm
  • Page 1 1

Shimano BR-IM55 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Táto príručka je tiež vhodná pre