L
FORWARD
FORWARD
L
R
FORWARD
FORWARD
R
FORWARD
R
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VÝSTRAHA
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Nesprávne používanie brzdného systému vášho bicykla môže •
mať za následok stratu kontroly alebo pád, čo by mohlo viesť
k vážnemu zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže
byť odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku (vrátane
tlaku na páčku brzdy a charakteristiky ovládania bicykla)
na vašom bicykli.
Poraďte sa s predajcom bicyklov, prečítajte si príručku pre
majiteľa bicykla a nacvičte si jazdnú a brzdiacu techniku.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, koleso sa môže •
zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť dopredu s dôsledkom
vážneho poranenia.
Brzdy navrhnuté ako zadné by nemali byť použité ako predné •
brzdy.
• Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne prečítajte
servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované alebo poškodené
súčasti môžu spôsobiť prevrhnutie bicykla, čoho dôsledkom
môže byť vážne poranenie. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
Dajte pozor, aby sa nedostal olej alebo mazivo na brzdové •
gumičky. Ak sa olej alebo mazivo dostane na brzdové gumičky,
mali by ste gumičky vymeniť, inak brzdy nebudú pracovať
správne.
Skontrolujte, či brzdové lanko nie je hrdzavé alebo rozstrapkané •
a ak nájdete tieto známky, lanko ihneď vymeňte. Ak to
neurobíte, brzdy nebudú správne pracovať.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné a zadné •
brzdy pracujú správne.
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia.•
Znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.•
Ak je povrch cesty mokrý, kolesá sa ľahšie šmyknú. Ak sa •
kolesá šmyknú, môžete spadnúť z bicykla. Aby ste tomu
zabránili, znížte rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny a odložte •
ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli v budúcnosti použiť.
VÝSTRAHA
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Modulátor sily je zariadenie, ktoré uľahčuje ovládanie brzdenia
zvýšením potiahnutia lanka na brzdovej páčke v rámci určitého
konštantného rozsahu brzdnej sily.
Ak sa prekročí efektívny operačný rozsah modulátora sily,
záber páčky a brzdy bude pôsobiť ako pri normálnej brzde typu
V-BRAKE (citlivo a silno). V takomto prípade môžu brzdy pracovať
silnejšie, ako bolo žiadané a môžu spôsobiť zablokovanie kolesa.
Preto je nevyhnutné, aby ste plne porozumeli a vyskúšali výkon
modulátora sily pred jeho použitím.
Modulátor sily nie je vybavený funkciou na zabránenie
zablokovania kolesa.
bez modulátora
sily
Porovnanie brzdných výkonov
s modulátorom sily
Pohyb lanka na páčke brzdy
Brzdná sila na kolese
Účinný
prevádzkový rozsah
modulátora sily
(kg)
VÝSTRAHA
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
Ak používate brzdné páčky BL-T780 (brzdové páčky •
na 3 prsty), použite modulátor sily SM-PM70 s brzdami
V-BRAKE. Ak sa nepoužije modulátor sily, môže to počas
stlačenia brzdnej páčky spôsobiť aplikáciu nadmernej
brzdiacej sily, čo by mohlo mať za následok nebezpečné
nehody.
Bezpečnostné informácie pre model
Shimano BR-T780
POZNÁMKA:
Optimálnu efektívnosť univerzálneho brzdného systému možno •
dosiahnuť s použitím bŕzd a brzdných páčok v odporúčaných
zostavách.
Ak sa brzdové gumičky opotrebovali tak, že drážky už nie •
sú viditeľné, mali by ste ich vymeniť.
Rôzne brzdové čeľuste majú rôzne charakteristiky. Podrobnosti •
získate na mieste kúpy brzdových čeľustí.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému •
opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod
v normálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód manipulácie •
alebo údržby sa obráťte na predajné miesto.
SI-8K30A-001
Univerzálny brzdný systém
Technicko servisné pokyny
Univerzálny brzdný systém
V prípade prvotriednych brzdných výkonov pri vlhkom počasí
(ovládanie a modulácia) sa brzdný výkon nebude líšiť pri rozličných
poveternostných podmienkach.
Za účelom získania najlepšieho výkonu odporúčame používať
nasledujúcu kombináciu.
Montáž brzdovej páčky
Zaistite brzdovú páčku tak, ako je to znázornené na obrázku.
(Skontrolujte, či brzdová páčka počas prevádzky neprekáža
radiacej páčke. Pozrite si tiež servisné pokyny k radiacej páčke.
Niektoré typy môžu kvôli polohe upevňovacích skrutiek radiacej
páčky vyžadovať, aby bola namontovaná najskôr radiaca páčka.)
Počas inštalácie prvkov na povrchy karbónového rámu si u výrobcu
karbónového rámu overte jeho odporúčania ohľadne uťahovacieho
momentu, a to aby ste zabránili nadmernému utiahnutiu, ktoré
by mohlo spôsobiť poškodenie karbónového materiálu a/alebo
nedostatočnému utiahnutiu, ktoré by mohlo spôsobiť nedostatočné
upnutie prvkov.
4 mm Allenov kľúč
Montáž brzdy V-BRAKE
Inštalácia SL-M780-I a BL-T780
1.
1.
2.
3.
4.
Vložte poistný kolík telesa brzdy do stredného otvoru pre
pružinu v upevňovacích výčnelkoch rámu a potom zaistite
teleso brzdy k rámu s upevňovacou skrutkou spojenia.
Pomocou 2 mm Allenovho kľúča
otvorte pásik so svorkou brzdovej
páčky, ako je to znázornené na
obrázku.
Háčik konzoly radiacej páčky
zasuňte do otvoru na konzole
brzdovej páčky, následne
provizórne utiahnite špeciálnu
maticu a špeciálnu skrutku
a nainštalujte na riadidlo.
Pomocou 4 mm Allenovho
kľúča zaistite radiacu páčku
k brzdovej páčke.
Pomocou 4 mm Allenovho kľúča
zaistite pásik so svorkou brzdovej
páčky.
Poznámka:
Maticu nenainštalujte
opačne.
Pokiaľ ju nainštalujete
opačne, nebude možné
zaistiť brzdovú páčku
k riadidlám a môže dôjsť
k poškodeniu.
Uťahovací moment:
5 - 7 N•m
5 mm Allenov kľúč
Otvor pre
pružinu
Poistný kolík
Upevňovacia
skrutka spojenia
2.
Počas držania brzdovej gumičky oproti ráfi ku nastavte
množstvo vysunutia brzdovej gumičky zmenou pomocou
podložky B (hrubá alebo tenká) tak, že rozmer A sa zachová
na hodnote 32 a viac mm.
32 mm alebo viac
A
FORWARD
R
FORWARD
R
Podložka B (hrubá)
Podložka B (tenká)
Upevňovacia matica
brzdovej gumičky
Podložka
Podložka A
Upevňovacie spojenie
brzdovej gumičky
Podložka A
3.
Počas držania brzdovej gumičky oproti ráfi ku utiahnite
upevňovaciu maticu čeľuste.
5 mm Allenov kľúč
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
1 mm
5 mm Allenov kľúč
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Vedenie
vnútorného kábla
BC
B + C = 2 mm
5.
Nastavte rovnováhu pomocou nastavovacích skrutiek napnutia
pružiny.
Skrutka
nastavenia vôle
Skrutka
nastavenia vôle
2
1
2
1
2
1
1 mm 1 mm
6.
Asi 10 krát stlačte brzdovú páčku až po rúčku a pred použitím
bŕzd skontrolujte, či všetko funguje správne a či je vzdialenosť
brzdovej gumičky správna.
Asi 10 krát
stlačte
Výmena kazetovej gumičky
1.
Odstráňte upevňovací kolík brzdovej gumičky a potom zosuňte
brzdovú gumičku pozdĺž drážky, aby ste ju odstránili z držiaka
brzdovej gumičky.
Upevňovací kolík
brzdovej gumičky
Gumička
FORWARD
R
2.
Sú dva odlišné typy gumičiek a držiakov gumičiek používané
každé zvlášť pre ľavé a pravé strany. Nasuňte nové brzdové
gumičky do drážok na držiakoch brzdových gumičiek, pričom
si všimnite správne smery a polohy otvorov na kolíky.
Pre ľavú stranu
Rovnako vpredu aj vzadu
Predné
Pre pravú stranu
Rovnako vpredu aj vzadu
Predné
Gumička
Držiak gumičky
Upevňovací kolík
brzdovej gumičky
Smer
vkladania
gumičky
Gumička
Držiak gumičky
Upevňovací kolík
brzdovej gumičky
3.
Vkladanie upevňovacieho kolíka brzdovej gumičky je veľmi
citlivé na držanie brzdovej gumičky riadne upevnenej na mieste.
* Servisné pokyny v iných jazykoch sú dostupné na: http://techdocs.shimano.com
Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
SI-8K30A-001-02
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
2
1
Háčik
Pásik so svorkou
Stlačiť
Skrutka (M5 x 17,5 mm)
Matica
Uťahovací moment:
3 N•m
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Séria
DEORE XT
Páčka brzdy
BL-T780 BL-T780
Brzda V-BRAKE
BR-T780
BR-T780
so SM-PM70
Brzdové lanko
4.
Prevlečte vnútorný kábel cez vedenie vnútorného kábla a po
nastavení tak, že celková vzdialenosť medzi ľavou, pravou
brzdovou gumičkou a ráfi kom je 2 mm, utiahnite upevňovaciu
skrutku.