Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú zmenám bez
predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
•Jedôležité,abysteúplnerozumeličinnostibrzdného
systémunavašombicykli.Nesprávnepoužívanie
brzdnéhosystémubicyklamôžemaťzanásledokstratu
kontrolyalebonehodu,ktorábymohlaviesťkvážnemu
zraneniu.Pretožeovládaniekaždéhobicyklamôžebyť
odlišné,určitesanaučtesprávnubrzdiacutechniku
(vrátanetlakunabrzdnúpáčkuacharakteristikyovládania
bicykla)ačinnosťvášhobicykla.Môžetetourobiť
konzultáciouspredajcombicyklov,prečítaním
sipríručkykbicykluanacvičenímtechnikyjazdenia
a brzdenia.
•BrzdovépáčkyBL-IM45/BL-IM60/SB-7S45/SB-8S20
súvybavenémechanizmomprepínaniarežimov.Dávajte
pozor,abysteBR-IM50-R/BR-IM41-R/BR-IM53-R
používalismechanizmomvpoloherežimuC.R.
V
C R
C
R
V
Coznačujepolohuprerežim
vprípadezhodyskonzolovýmibrzdami.
Roznačujepolohuprerežim
vprípadezhodysvalcovýmibrzdami.
•Prizaisťovaníbrzdovéhoramenakurámupoužitepríchytku
brzdovéhoramena,ktorávyhovujeveľkostispojeniareťaze
abezpečneichutiahnitepomocouskrutkyspríchytkou
amaticespríchytkounauvedenúhodnotuuťahovacieho
momentu.Prematicusopríchytkoupoužitepoistnúmaticu
snylonovouvložkou(samoblokovaciamatica).Vprípade
skrutkysopríchytkou,maticespríchytkouapríchytky
brzdovéhoramenasaodporúčapoužívanieštandardných
dielovznačkyShimano.Okremtohopoužitepríchytku
brzdovéhoramena,ktorávyhovujeveľkostispojeniareťaze.
Pokiaľsamaticaspríchytkouzosuniezbrzdového
ramena,aleboakdôjdekpoškodeniuskrutkyspríchytkou
alebopríchytkybrzdovéhoramena,brzdovéramenosa
môžeotáčaťnaspojeníreťazeaspôsobiťnáhletrhnutie
riadidiel,alebomôžedôjsťkzablokovaniukolesaa
prevrhnutiukolesasdôsledkomvážnychporanení.
•Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny.Uvoľnené,opotrebovanéalebo
poškodenésúčiastkymôžumaťspôsobiťvážneporanenie
jazdca.Odporúčamepoužívaťibaoriginálnenáhradnédiely
značkyShimano.
•Predjazdounabicyklisavždypresvedčte,žepredné
a zadné brzdy pracujú správne.
•Akjepovrchcestymokrý,kolesásaľahšiešmyknú.Aksa
kolesášmyknú,môžetespadnúťzbicykla.Abystetomu
zabránili,znížterýchlosťapoužívajtebrzdyskôrajemne.
•PozornesiprečítajtetietoTechnickéservisnépokyny
aodložteichnabezpečnémiesto,abysteichmohli
vbudúcnostipoužiť.
VÝSTRAHA
– Aby ste predišli vážnym zraneniam:
1.
BrzdovýsystémShimanoInter-Msanesmiepoužívať
vprípadehorskýchbicyklov.Okremtoho,pokiaľsabrzdový
systémpoužívavspojenísinýmidruhmibicyklov,vyhnitesa
priebežnémupoužívaniubŕzdprijazdedoludlhýmisvahmi,
pretožetomôžespôsobiťnadmernézahriatieinternýchčastí
brzdy,čohodôsledkombudeslabýbrzdovývýkon.
Dôsledkommôžebyťajzníženiemnožstvabrzdovéhomaziva
vovnútribrzdy,čomôževiesťkproblémom,akýmjenie
bežnénáhlebrzdenie.
DizajnbrzdovéhosystémuShimanoInter-Mbolzrealizovaný
nazákladenoriem,akonapríkladISO4210aDIN79100-2.
Tietonormyšpecikujúvýkonprecelkovúhmotnosť100kg.
Pokiaľcelkováhmotnosťprevyšuje100kg,brzdovásila
systémumôžebyťnedostatočnápresprávnezabrzdenie
amôžedôjsťkzníženiuodolnostisystému.
2.
AbysteodbrzdyShimanoInter-Mdosiahlinajlepšívýkon,
používajtebrzdovékábleabrzdovépáčkyShimano
tvoriace sadu.
3.
Pokiaľsúmaticaminábojauzavretématice,použiteráms
výpadkami,ktorésúaspoň7mmhrubé.
4.
Skontrolujte,žejednotkabrzdyjepevnezaistenákuhlavnej
častinábojapomocouupevňovacejmaticejednotkybrzdy.
5.
6.
Skontrolujte,žebrzdovéramenojebezpečneupevnené
kspojeniureťazepomocoupríchytkybrzdového
ramena.Pokiaľniejenainštalovanésprávne,brzdový
výkonbudeobmedzený.
Dráhapohybuvnútornéhokáblamusíbyťpristlačení
brzdovejpáčkyaspoň14,5mm.Pokiaľjetátodráha
menejako14,5mm,brzdovývýkonsaznížiabrzdy
nemusiafungovať.
B
R
-
I
M
5
0
-
R
M
IN
.2
N
m
JAPAN
Upevňovaciamaticajednotkybrzdy
Jednotkabrzdy
Uťahovací moment:
20 - 25 N·m
B
R
-
I
M
5
0
-
R
M
IN
.2
N
m
JAPAN
Taktiežskontrolujte,žekolesojepevnezaistenékrámu
pomocoumatícnáboja.
Maticanáboja
Uťahovací moment: 30 - 45 N·m
Príchytkabrzdovéhoramena
Spojeniereťaze
Brzdovérameno
Vprípadevyvíjania
nadmernej sily na
brzdové rameno
scieľomzaistiťho,
koleso bude
vydávaťhluk
a koleso sa bude
ťažkootáčať.
Počasinštalácie
pretonevyvíjajte
nadmernú silu.
Počasinštalácieskrutkyspríchytkoubezpečne
počasuťahovaniaskrutkyspríchytkouuchopte
maticuspríchytkoupomocou10mmkľúča.
Poutiahnutískontrolujte,žeskrutkaspríchytkou
prečnievaasi2-3mmnadpovrchmatice
spríchytkou.
Brzdovérameno
Maticaspríchytkou
Príchytka
brzdového ramena
Skrutka s
príchytkou
(M6x16mm)
2 - 3 mm
Uťahovací moment:
2 - 3 N·m
7.
Pokiaľdôjdekjednejznasledujúcichudalostí,okamžite
ukončitejazduapožiadajtepredajcuovykonanie
prehliadky a opravy.
1)Pokiaľpočujetenezvyčajnýzvukpripoužívaní
bŕzd
2)Pokiaľjebrzdnásilaveľmiveľká
3)Pokiaľjebrzdnásilaveľmimalá
Vprípade1)a2)môžebyťpríčinounedostatokbrzdového
mazivaapretopredajcupožiadajteonamazanie
mechanizmu špeciálnym mazivom na valcové brzdy.
8.
Pokiaľsabrzdačastopoužíva,
okoliebrzdymôžebyťhorúce.
Poukončeníjazdynabicykli
sa plochy okolo brzdy
nedotýkajtepočasdobyaspoň
30minút.
9.
Pokiaľdôjdekzhrdzaveniubrzdovéhokábla,brzdový
výkonsazníži.Akktomudôjde,vymeňtebrzdovýkábel
zaoriginálnybrzdovýkábelznačkyShimanoaopätovne
skontrolujtebrzdovývýkon.
10.
JednotkybŕzdtypuBR-IM50-R/BR-IM41-R/BR-IM53-R
bysanemalinikdyrozoberať.Vprípaderozmontovania
nebudúfungovaťsprávne.
Plocha okolo brzdy
POZNÁMKA:
•Používajtekolesos3xalebo4xviazanímšpíc.Kolesá
sradiálnymviazanímsanesmúpoužívať,pretožemôže
dôjsťkpoškodeniušpícakolesapripoužívaníbŕzd
azároveňmôžubrzdyvydávaťzvuk.
•BrzdaInter-Mjerozdielnaodbežnýchbŕzdvtom,
ževnútrobrzdovéhovalcajenaplnenémazivom.To
môžespôsobovaťťažšieotáčaniekolesaakozvyčajne,
atohlavnepočasstudenéhopočasia.
•Nasúčiastkysaneposkytujezárukaprotiprirodzenému
opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod
vnormálnompoužívaní.
•Sakýmikoľvekotázkamitýkajúcimisametódmanipulácie
alebonastaveniasaobráťtenapredajnémiesto.
BR-IM50-R
BR-IM41-R
BR-IM53-R
Technické pokyny pre servis
AbysteodbrzdyInter-Mdosiahlinajlepšívýkon,odporúčame
vámpoužívanienasledujúcichkombinácií.
Odpojenie brzdového kábla od
jednotky brzdy
1.
Stlačtespojenienaspäťdokiaľsanezastaví.
Následneposuňteupevňovaciuskrutkuvnútorného
káblapozdĺžotvorunavodiacomprvkuavyberteju
zotvoru.Pokiaľjeťažkéupevňovaciuskrutku
vnútornéhokáblavybrať,otočtenastavovaciu
skrutkukáblavsmerehodinovýchručičiek,čím
uvoľnítenapnutiekáblaanáslednejednotku
upevňovacejskrutkyvnútornéhokáblavyberte.
2
1
Pevne potiahnite
Pri tlačení
na spojenie
Jednotkaupevňovacejskrutkyvnútornéhokábla
Spojenie
Otvornavodiacomprvku
2.
Posuňtedržiakvonkajšiehopuzdrapozdĺžštrbiny
na vodiacom prvku do brzdového ramena a vyberte
ho zo štrbiny.
Štrbina na vodiacom prvku
Držiakvonkajšiehopuzdra
Nastavovacia skrutka kábla
Inštaláciubrzdovéhokáblavykonátevopačnom
poradíkrokovhoreuvedenéhopostupu.
Poznámka:
Pripohľadezozadnejstranyspojenia
skontrolujte,žejednotkaupevňovacejskrutky
vnútorného kábla pevne dosadá v rámci polohy
zobrazenej na obrázku hore.
Brzdovývýkonovertestlačenímbrzdovejpáčky.
Pokiaľjebrzdovývýkonslabý,vykonajte
nastavenie brzdového kábla ešte raz a
postupujtepodľačasti„Nastaveniebrzdového
kábla”.
Jednotkaupevňovacej
skrutky vnútorného kábla
Otvorna
vodiacom prvku
Inštalácia brzdového kábla
1.
Posuňtedržiakvonkajšiehopuzdrapozdĺžštrbinyna
vodiacom prvku do brzdového ramena a nasaďte ho do
štrbiny.
Brzdovérameno
Štrbina na vodiacom prvku
Držiakvonkajšiehopuzdra
2.
Otvorna
vodiacom prvku
Jednotka
upevňovacej
skrutky
vnútorného kábla
1
2
Pevne potiahnite
Zaistite spojenie
Poznámka:
Pripohľadezozadnejstranyspojeniaskontrolujte,
žejednotkaupevňovacejskrutkyvnútornéhokábla
pevne dosadá v rámci polohy zobrazenej na
obrázku hore.
Otvorna
vodiacom prvku
Jednotka
upevňovacejskrutky
vnútorného kábla
Držiak
vonkajšieho
puzdra
Nastavovacia
skrutka kábla
Malo by byť
20 - 22 mm
3.
Nastavovaciuskrutkukáblaumiestnitetak,abybola
20-22mmodkoncadržiakavonkajšiehopuzdraa
následnepretiahnitevnútornýkábelceznastavovaciu
skrutkukáblaanáslednecezotvornaupevňovacej
skrutke vnútorného kábla.
4.
Overte,žeobidvakoncevonkajšiehopuzdrasú
bezpečnezasunutédonastavovacíchskrutiekkábla
obochbrzdovýchpáčokabrzdovéhoramena.
5.
Stlačtespojenienaspäťdokiaľsanezastaví.Následnepri
ťahanívnútornéhokáblascieľomaplikovaťmaximálne
napnutiekáblautiahniteupevňovaciumaticuvnútorného
kábla.
Obidvakoncevonkajšiehopuzdra
bymalibyťbezpečnezasunuté.
Nastavovacia
skrutka kábla
Nastavovacia skrutka kábla
Poznámka:
Nastavtevnútornýkábeltak,
aby prechádzal popod spojenie.
Uťahovací moment:
6 - 8 N·m
2
Pevne potiahnite
1
3
Utiahnutie
Pri tlačení
na spojenie
Upevňovaciamatica
vnútorného kábla
Nastavenie brzdového kábla
1.
Poskontrolovanítoho,žekolesosapopotiahnutí
brzdovéhokáblaľahkoneotáčastlačtebrzdovúpáčku
asi10krát,atoažkurúčkeascieľomzabehnúťbrzdový
kábel.
2.
Otáčajtenastavovacouskrutkoukáblajednotkybrzdy
alebobrzdovejpáčkytak,abybrzdovápáčkyvykazovala
15mmpohyb.
3.
Postlačeníbrzdovejpáčkyscieľomskontrolovať
brzdovývýkonzaistitenastavovaciuskrutkukábla
pomocou nastavovacej matice kábla.
Asi 10 krát
stlačte
Poznámka:
Pokiaľniejebrzdovýkábelzabehnutý,bude
potrebnévykonaťjehoopätovnénastaveniepo
veľmikrátkejdobejehopoužívania.
Hodnotapohybubrzdovejpáčkyjevzdialenosťod
polohy,kdesabrzdovápáčkanepoužívapo
polohu,kdeprizatiahnutíbrzdovejpáčkynáhle
cítitesilu.
15 mm pohyb
Nastavovacia skrutka kábla
Nastavovacia skrutka kábla
Nastavovacia matica kábla
Uťahovací moment:
1 - 2 N·m
Poloha režimu C.R.
Brzdovérameno
Brzda
BR-IM50-R/BR-IM41-R/
BR-IM53-R
Náboj
FH-IM50/FH-IM45/FH-IM40/
SG-7R46/SG-8R20
Páčka
BL-IM45/BL-IM60/
SB-7S45/SB-8S20
Brzdovélanko
SI-75J0H-02
SI-75J0H
Pridržaníspojeniascieľomjehozaisteniatak,abysa
nepohybovalo,posuňtejednotkuupevňovacejskrutky
vnútornéhokáblapozdĺžotvorunavodiacom
prvku a nainštalujte ho.
Otvornaupevňovacej
skrutke vnútorného
kábla