Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual

Tento návod je vhodný aj pre

(Slovak)
DM-BR0007-04
BR-TX805
BR-M375
Návod predajcu
CESTNÝ MTB Trekking
Jazda vmeste/
Komfortný bicykel
MESTSKÝ ŠPOR
TOVÝ E-BIKE
Mechanické kotúčové brzdy
2
OBSAH
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE ......................................................................................3
ZAISTENIE BEZPEČNOSTI .......................................................................................4
ZOZNAM POUŽÍVANÉHO NÁRADIA .....................................................................8
INŠTALÁCIA .........................................................................................................10
Inštalácia strmeňov ....................................................................................................................................10
NASTAVENIE ........................................................................................................14
Nastavenie, ak sú brzdové doštičky opotrebované ..................................................................................14
Kontrola vôle brzdových doštičiek a načasovanie výmeny ......................................................................15
ÚDRŽBA ...............................................................................................................17
Výmena brzdových doštičiek .....................................................................................................................17
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE
3
DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE
Tento návod predajcu je primárne určený pre profesionálnych cyklistických mechanikov.
Používatelia, ktorí nie sú profesionálne zaškolení v montáži bicyklov, by sa pomocou návodu predajcu nemali pokúšať svojpomocne inštalovať
komponenty.
Ak je pre vás ktorákoľvek časť informácií vnávode nezrozumiteľná, sinštaláciou nepokračujte. Namiesto toho požiadajte o pomoc miestneho predajcu
bicyklov alebo sa obráťte na miesto, kde ste daný výrobok zakúpili.
Prečítajte si všetky referenčné príručky dodané s predmetným výrobkom.
Výrobok nerozoberajte a ani ho neupravujte, ak to nie je požadované v rámci pokynov obsiahnutých v tomto návode predajcu.
Všetky návody predajcu aposkytnuté návody sú kdispozícii on-line na našej webovej lokalite (http://si.shimano.com).
Môže sa stať, že na získanie tlačenej kópie tejto používateľskej príručky sa budú musieť zákazníci, ktorí nepoužívajú internet, obrátiť na miesto
zakúpenia.
Používateľskú príručku môžete vytlačiť a odovzdať ju zákazníkovi alebo budete musieť o tlačenú kópiu používateľskej príručky požiadať najbližšiu
predajnú kanceláriu SHIMANO.
Dodržiavajte všetky príslušné pravidlá a predpisy platné v krajine, štáte alebo regióne, kde vykonávate vašu podnikateľskú činnosť predajcu.
Kvôli bezpečnosti si tento návod predajcu pred používaním dôkladne prečítajte a na zaistenie správneho používania ho
riadne dodržiavajte.
Nasledujúce pokyny je potrebné vždy dodržiavať, aby sa predišlo osobným poraneniam a fyzickému poškodeniu zariadení a okolia.
Pokyny sú zatriedené podľa stupňa nebezpečenstva alebo škody, ktoré sa môžu vyskytnúť v prípade nesprávneho používania produktu.
NEBEZPEČENSTVO
Nedodržanie pokynov bude mať za následok smrť alebo vážne poranenie.
VÝSTRAHA
Nedodržanie pokynov by mohlo mať za následok smrť alebo vážne poranenie.
UPOZORNENIE
Nedodržanie pokynov by mohlo mať za následok osobné poranenie alebo fyzické poškodenie zariadenia a okolia.
ZAISTENIE BEZPEČNOSTI
4
ZAISTENIE BEZPEČNOSTI
VÝSTRAHA
Pri inštalácii produktu postupujte podľa pokynov uvádzaných v návodoch.
Odporúčame používať len originálne náhradné diely Shimano. Ak sa diely, ako sú skrutky a matice, uvoľnia alebo poškodia, bicykel sa môže náhle
prevrhnúť s dôsledkom vážnych poranení.
Okrem toho, ak nebudú nastavenia zrealizované správne, môže dochádzať k problémom a bicykel sa môže náhle prevrhnúť s dôsledkom vážnych
poranení.
Počas vykonávania činností údržby, ako je výmena dielov, používajte na ochranu zraku ochranné okuliare alebo ochranné okuliare
sbočnýmištítmi.
Po dôkladnom prečítaní návodu predajcu tento návod uložte na bezpečnom mieste, aby ste ho v prípade potreby mohli použiť aj v budúcnosti.
Používateľov informujte aj o nasledujúcich podmienkach:
Svoje prsty majte v dostatočnej vzdialenosti od rotujúceho rotora kotúčovej brzdy. Rotor kotúčovej brzdy je
dostatočne ostrý na to, aby spôsobil vážne poranenie prstov v prípade, že by sa prsty zachytili do otvorov rotora
kotúčovej brzdy, ktorý sa pohybuje.
Počas brzdenia sa strmene arotor kotúčovej brzdy zohrejú, preto sa ich počas jazdy alebo ihneď po zosadnutí zbicykla nedotýkajte. V opačnom
prípade sa môžete popáliť.
Dajte pozor, aby sa nedostal olej alebo mazivo na rotor kotúčovej brzdy a brzdové doštičky. V opačnom prípade nemusia brzdy fungovať správne.
Ak sa na brzdové doštičky dostane olej alebo mazivo, poraďte sa s predajcom alebo agentúrou. V opačnom prípade nemusia brzdy fungovať správne.
Ak sa počas brzdenia vyskytuje hluk, brzdové doštičky sú možno opotrebované po hranicu použiteľnosti.
Teplotu brzdového systému znížte na prijateľnú hodnotu anásledne skontrolujte, že hrúbka každej doštičky
je aspoň 0,5mm. Môžete sa taktiež poradiť s predajcom alebo agentúrou.
2,0mm 0,5mm
Dosiahli ste hranicu
použiteľnosti
Stav nového
výrobku
Ak sú brzdové doštičky opotrebované, prečítajte si časť „Nastavenie, ak sú brzdové doštičky opotrebované“ kapitoly „NASTAVENIE“ a nastavte
vzdialenosti brzdových doštičiek. Pokračovanie v jazde na bicykli bez nastavenia je nebezpečné, pretože brzdy môžu prestať fungovať.
Ak je rotor kotúčovej brzdy prasknutý alebo zdeformovaný, okamžite prestaňte brzdy používať a poraďte sa s predajcom alebo agentúrou.
Ak dôjde kopotrebovaniu rotora kotúčovej brzdy na hrúbku 1,5mm, alebo ak je viditeľný hliníkový povrch, okamžite prestaňte brzdy používať
aporaďte sa spredajcom alebo zastúpením.
Skontrolujte, či nie je brzdové lanko hrdzavé, rozstrapkané alebo prasknuté aak sa ktorýkoľvek ztýchto problémov vyskytuje, spojte sa smiestom
zakúpenia alebo predajcom bicyklov. Vopačnom prípade nemusia brzdy fungovať správne.
Každý bicykel sa môže ovládať trochu inak vzávislosti odmodelu. Preto sa svaším bicyklom určite naučte správne brzdiť (vrátane tlaku na brzdovú
páčku a charakteristík ovládania bicykla) a manipulovať.
Nesprávne používanie brzdového systému bicykla môže mať za následok stratu ovládania alebo pád sdôsledkom vážneho poranenia.
Osprávnom ovládaní sa poraďte sprofesionálnym predajcom bicyklov alebo si pozrite návod naobsluhu bicykla. Rovnako je dôležité precvičovať
jazdy, brzdenie atď.
Ak prednú brzdu budete aplikovať veľmi silno, predné koleso sa môže zablokovať a bicykel sa môže prevrhnúť dopredu s dôsledkom vážneho
poranenia.
Pred jazdou na bicykli sa vždy presvedčte, že predné azadné brzdy pracujú správne.
Počas daždivého počasia bude požadovaná brzdná dráha dlhšia. Znížte svoju rýchlosť a používajte brzdy skôr a jemne.
Ak je povrch cesty mokrý, ľahšie dôjde ku šmyku pneumatík. V prípade šmyku pneumatík môžete z bicykla spadnúť; aby ste tomu zabránili znížte
rýchlosť a brzdy používajte včas a jemne.
ZAISTENIE BEZPEČNOSTI
5
Ohľadne inštalácie na bicykel a údržby:
Pri inštalácii strmeňa na rám nastavte polohu rotora kotúčovej brzdy do stredu štrbiny na rotore určenej pre strmeň.
Nastavte pravú a ľavú vzdialenosť medzi rotorom kotúčovej brzdy a brzdovými doštičkami, aby boli rovnaké. Ak sú
brzdové doštičky opotrebované, nastavte vzdialenosti na vnútornej a vonkajšej strane tak, aby boli naraz rovnaké a
aby ste tak zabránili, aby sa brzdové doštičky dotýkali rotora len na jednej strane.
(Vnútorná strana: Nastavovacia skrutka doštičky, vonkajšia strana: Valčeky nastavenia lanka)
Nastavenie len jednej pravej alebo ľavej vzdialenosti môže spôsobiť rozdielnosť vzdialeností a poruchu bŕzd pred
opotrebovaním brzdových doštičiek na minimálnu prevádzkovú hrúbku (0,5mm).
Vnútorná
strana
Vonkajšia
strana
Štrbina na rotore
Nastavte vnútorné lanko tak, aby prečnievajúca dĺžka mala 20mm alebo menej. Pokiaľ bude prečnievajúca dĺžka
dlhšia, koniec vnútorného lanka sa môže zachytiť do rotora kotúčovej brzdy, čo môže mať za následok zablokovanie
kolesa s dôsledkom prevrhnutia bicykla s možnými vážnymi poraneniami.
20mm alebo menej
Kotúčové brzdy sú navrhnuté na optimálny výkon pri používaní v kombináciách podľa tabuliek s odporúčaniami. Nezabudnite si pozrieť tabuľky s
odporúčaniami. So strmeňmi brzdy kombinujte 2-prstové páčky. V prípade používania so 4-prstovými páčkami bude brzdná sila vyššia. Podľa toho
môžu určité jazdné polohy, celková hmotnosť a ďalšie faktory spôsobiť pád a poranenie.
BR-TX805/BR-M375
Páčka pre rovné riadidlá
ST-M4000/TX800/M410/M390/M370/M360-2A/M310-2A/EF51-2A/EF41/EF40/EF65-2A/EF51-2A
BL-T4000/M421/T610/MX70/F800
ST-R240*/ST-R243*
BL-4600*/3500*/2400*/R780*
*
Brzdové páčky s prepínaním režimov. Pozrite si časť o brzdových páčkach s prepínaním režimov.
Ak je páčka rýchloupínaka na náboji na rovnakej strane ako rotor kotúčovej brzdy, môžu si navzájom prekážať, čo je nebezpečné, preto skontrolujte,
že si neprekážajú.
ZAISTENIE BEZPEČNOSTI
6
Brzdové páčky s prepínaním režimov
Brzdové páčky sú vybavené mechanizmom na prepínanie režimov, aby boli kompatibilné s konzolovými brzdami a valčekovými brzdami, alebo s
brzdami typu V-BRAKE s modulátorom sily.
V prípade mechanických kotúčových bŕzd pre cestné bicykle použite polohu pre režim C/R; pre mechanické kotúčové brzdy pre horské bicykle použite
polohu pre režim V.
Ak sa zvolí nesprávny režim, môže dôjsť buď k nadmernej alebo k nedostatočnej brzdnej sile, čo môže byť veľmi nebezpečné.
Nastavte správny režim, ako je to znázornené na obrázku.
Poloha pre režim Použiteľná brzda
C: Poloha pre režim na zachovanie kompatibility s konzolovými brzdami
R: Poloha pre režim na zabezpečenie kompatibility smechanickými
kotúčovými brzdami pre cestné bicykle
Poloha C/R
Mechanické kotúčové brzdy pre cestné bicykle
V: Poloha pre režim na zabezpečenie kompatibility sbrzdami V-BRAKE
Poloha V
Mechanické kotúčové brzdy pre horské bicykle
*
V tomto režime použite BR-TX805/M375.
UPOZORNENIE
Používateľov informujte aj o nasledujúcich podmienkach:
Doba zahriatia
Kotúčové brzdy majú dobu zahriatia a brzdná sila sa s predlžovaním doby zahriatia postupne zvýši; preto si dávajte pozor na zvyšovanie brzdnej sily
pri používaní bŕzd počas tejto doby. Rovnaká vec sa stane, keď sú vymenené brzdové doštičky alebo rotor kotúčovej brzdy.
POZNÁMKA
Používateľov informujte aj o nasledujúcich podmienkach:
Záruka na výrobky sa nevzťahuje, pokiaľ ide o prirodzené opotrebovanie v dôsledku štandardného používania a starnutia.
Ohľadne inštalácie na bicykel a údržby:
Ak pätka na prichytenie strmeňa brzdy akoniec vidlice nemajú štandardné rozmery, rotor kotúčovej brzdy astrmeň sa môžu dotýkať.
Rotory uvádzané ako „RESIN PAD ONLY“ (LEN KAUČUKOVÉ DOŠTIČKY) používajte len v kombinácii s kaučukovými doštičkami. Kombinovaním s
kovovými doštičkami dôjde k rýchlemu opotrebovaniu.
Skutočný výrobok sa môže odvyobrazenia odlišovať, pretože táto príručka je určená predovšetkým navysvetlenie postupov
používania výrobku.
ZOZNAM POUŽÍVANÉHO NÁRADIA
ZOZNAM POUŽÍVANÉHO NÁRADIA
8
ZOZNAM POUŽÍVANÉHO NÁRADIA
Na účely inštalácie, nastavenia aúdržby sú potrebné nasledujúce nástroje.
Nástroj Nástroj Nástroj
5mm imbusový kľúč 10mm kľúč na matice Špicaté kliešte
INŠTALÁCIA
10
Pokračovanie na ďalšej strane
INŠTALÁCIA
Inštalácia strmeňov
INŠTALÁCIA
Inštalácia strmeňov
1
(Z)
(Y)
Utiahnite upevňovaciu skutku strmeňa
brzdy A.
Potom dočasne utiahnite upevňovaciu
skrutku strmeňa brzdy B a v strmeni
ponechajte určitú vôľu.
(Y) Upevňovacia skrutka strmeňa
brzdy A
(Z) Upevňovacia skrutka strmeňa
brzdy B
Uťahovací moment
6 - 8Nm
2
Pretiahnite vnútorné lanko a potom s ramenom v počiatočnej polohe utiahnite upevňovaciu
skrutku lanka.
(X) Vnútorné lanko
(Y) Upevňovacia skrutka lanka
(Z) Rameno
Uťahovací moment
6 - 8Nm
(Y)
(X)
(Z)
(X)
11
Pokračovanie na ďalšej strane
INŠTALÁCIA
Inštalácia strmeňov
3
Zaisťte strmeň k rámu.
Stlačte brzdovú páčku, aby sa brzdové doštičky pevne pritlačili k rotoru kotúčovej brzdy.
Pri stlačení brzdovej páčky utiahnite dve upevňovacie skrutky strmeňa brzdy B, a to
striedavo, postupne po malých utiahnutiach.
Nakoniec dôkladne utiahnite upevňovacie skrutky strmeňa brzdy na hodnotu uvedeného
uťahovacieho momentu.
(Z) Upevňovacia skrutka strmeňa
brzdy B
Uťahovací moment
6 - 8Nm
TECHNICKÉ TIPY
Táto operácia spôsobí, že bude strmeň
rovnobežný s rotorom kotúčovej brzdy.
Skontrolujte, že rotor kotúčovej brzdy sa
nachádza v strede štrbiny na rotore strmeňa.
V tomto bode je medzi rotorom kotúčovej
brzdy a brzdovými doštičkami na vonkajšej
strane určitá vzdialenosť, no nie na vnútornej
strane.
Rotor kotúčovej brzdy
Brzdová doštička
Štrbina na rotore
Nastavovacia skrutka
doštičky
Vnútorná strana Vonkajšia strana
(Z)
4
(Z)
(Y)
(X)
Vnútorná strana Vonkajšia strana
Proti smeru hodinových ručičiek uvoľnite
o jedno či dve kliknutia nastavovaciu
skrutku doštičky.
Touto činnosťou dosiahnete správnu
vzdialenosť medzi brzdovou doštičkou a
rotorom kotúčovej brzdy na vnútornej
strane.
Skontrolujte, či sú vzdialenosti medzi
rotorom kotúčovej brzdy a brzdovými
doštičkami rovnaké: vnútorná strana =
vonkajšia strana.
(X) Brzdová doštička
(Y) Nastavovacia skrutka doštičky
(Z) Rotor kotúčovej brzdy
12
INŠTALÁCIA
Inštalácia strmeňov
5
Stlačte asi 10-krát brzdovú páčku, a to
dokiaľ sa nedotkne riadidiel, a
skontrolujte, že nedochádza k žiadnym
problémom týkajúcim sa komponentov;
taktiež skontrolujte, že rotory
kotúčových bŕzd a brzdové doštičky si
počas otáčania kolesa navzájom
neprekážajú.
6
Ak sa v kroku 5 lanko uvoľní, uvoľnenie odstráňte jedným z nasledujúcich postupov.
(X) Nastavovacia matica lanka
(Y) Valček nastavenia lanka
(Z) Upevňovacia skrutka lanka
TECHNICKÉ TIPY
Ak je pohyb brzdovej páčky veľmi veľký
Ak je pohyb brzdovej páčky veľmi veľký aj po
vykonaní nastavenia podľa krokov uvedených
vľavo, vykonajte nasledovný postup.
Správny pohyb možno nastaviť skrátením
počiatočných vzdialeností doštičiek.
Otočte nastavovaciu skrutku doštičky v
smere hodinových ručičiek s cieľom pritlačiť
brzdové doštičky k rotoru kotúčovej brzdy
a potom prejdite ku kroku 3.
Keď sú brzdové doštičky pritlačené k rotoru
kotúčovej brzdy, otočte proti smeru
hodinových ručičiek nastavovaciu skrutku
doštičky o jedno alebo dve kliknutia.
Ak sa používa valček nastavenia lanka
(Y)
(X)
Proti smeru hodinových ručičiek otočte
valček nastavenia lanka a nastavte vôľu;
potom, ak je súčasťou nastavovacia
matica lanka, ručne nastavovaciu maticu
lanka utiahnite.
Ak sa používa upevňovacia skrutka lanka
(Z)
Uvoľnite upevňovaciu skrutku lanka,
utiahnite lanko a potom znova utiahnite
upevňovaciu skrutku lanka.
7
Zaistite tri skrutky pomocou poistných krúžkov s cieľom zabrániť ich uvoľneniu.
(Z) Poistný krúžok
POZNÁMKA
Pri inštalácii upevňovacích skrutiek strmeňa
brzdy nezabudnite namontovať poistné
krúžky.
TECHNICKÉ TIPY
Pre typ montáže na rúrku
Poistný krúžok
Vpredu
(Z)
Vzadu
(Z)
NASTAVENIE
14
NASTAVENIE
Nastavenie, ak sú brzdové doštičky opotrebované
NASTAVENIE
Nastavenie, ak sú brzdové doštičky opotrebované
Vzdialenosti nastavte, keď sú brzdové doštičky opotrebované. Nezabudnite nastaviť vzdialenosti na vnútornej a vonkajšej strane naraz.
(U)
(T)
(V)
(W)
(X)
[1] [2]
Vnútorná strana Vonkajšia strana
Nastavte obe vzdialenosti medzi rotorom
kotúčovej brzdy a brzdovými doštičkami
tak, aby mali nižšie uvedený rozsah a
rovnaké rozmery: vnútorná strana [1] =
vonkajšia strana [2].
Vzdialenosť doštičiek [1], [2]
0,2mm – 0,5mm
(T) Štrbina na rotore
(U) Brzdová doštička
(V) Nastavovacia skrutka doštičky
(W) Strmeň
(X) Rotor kotúčovej brzdy
(Y) Valček nastavenia lanka
(Z) Nastavovacia matica lanka
POZNÁMKA
Nezabudnite nastaviť vzdialenosti na
vnútornej a vonkajšej strane naraz.
Nastavenie len jednej vzdialenosti môže
spôsobiť nasledovné problémy.
Môže dochádzať ku kontaktu medzi
doštičkami a rotorom kotúčovej brzdy
počas činností iných, než je brzdenie.
Keď je vzdialenosť na jednej strane
omnoho väčšia než na druhej strane,
nemožno dosiahnuť správnu brzdnú silu.
Počas brzdenia sa rotor kotúčovej brzdy
dotýka strmeňov.
TECHNICKÉ TIPY
Brzdové doštičky možno používať, kým je ich
hrúbka aspoň 0,5mm.
Vnútorná strana
(V)
Nastavenie vykonajte otáčaním
nastavovacej skrutky doštičky.
Vonkajšia strana
(Y) (Z)
(Y)
Nastavenie vykonajte otáčaním valčekov
nastavenia lanka pri strmeňoch brzdy a
brzdových páčkach.
15
NASTAVENIE
Kontrola vôle brzdových doštičiek a načasovanie výmeny
Kontrola vôle brzdových doštičiek a načasovanie výmeny
Ak nedokážete ani po pevnom stlačení brzdových páčok dosiahnuť dostatočnú brzdnú silu alebo ak sa dosah brzdových páčok nezmení ani po nastavení
napnutia brzdových laniek, vykonajte nasledovné kontroly.
Skontrolujte, či sa rameno pri stlačení brzdovej páčky nedotýka strmeňa.
POZNÁMKA
Pred vykonaním kontrol sa uistite, že teplota
brzdového systému dostatočne klesla.
Rameno sa nedotýka strmeňa
(Normálny stav)
Rameno sa dotýka strmeňa
(Stav, ktorý si vyžaduje nastavovanie
vzdialenosti na vnútornej strane alebo
výmenu brzdových doštičiek)
Ak sa rameno dotýka strmeňa, môže vzniknúť jeden z nasledovných problémov. Vykonajte náležitú údržbu.
Vôľa brzdovej doštičky na vnútornej strane je príliš veľká (nastavovacia skrutka doštičky nie je primerane nastavená):
Prečítajte si časť „Nastavenie, ak sú brzdové doštičky opotrebované“ kapitoly „NASTAVENIE“ a nastavte vzdialenosť brzdových doštičiek na vnútornej
strane.
Brzdové doštičky dosiahli hrúbku 0,5mm:
Brzdové doštičky treba vymeniť. Prečítajte si časť „Výmena brzdových doštičiek“ kapitoly „ÚDRŽBA“ a vymeňte brzdové doštičky za nové.
ÚDRŽBA
17
Pokračovanie na ďalšej strane
ÚDRŽBA
Výmena brzdových doštičiek
ÚDRŽBA
Výmena brzdových doštičiek
1
Odstráňte koleso zrámu aodstráňte brzdové doštičky tak, ako je to znázornené na obrázku.
(Y) Závlačka
(Z) Brzdová doštička
(Y)
(Z)
2
(Z)(Y)
(X)
Uvoľnite nastavovaciu skrutku doštičky
tak, že ju budete otáčať proti smeru
hodinových ručičiek, kým sa už nebude
otáčať.
Potom otočte valček nastavenia lanka
brzdovej páčky v smere hodinových
ručičiek.
(X) Nastavovacia skrutka doštičky
(Y) Valček nastavenia lanka
(Z) Nastavovacia matica lanka
3
(Z)
Namontujte nové brzdové doštičky.
Vložte závlačku a následne ju ohnite tak,
ako je to zobrazené na obrázku.
(Z) Závlačka
18
ÚDRŽBA
Výmena brzdových doštičiek
4
(Z)(Y)
(X)
(X)
Vnútorná
strana
Vonkajšia
strana
Nastavte obe vzdialenosti medzi rotorom
kotúčovej brzdy a brzdovými doštičkami
tak, aby mali rovnaké rozmery: vnútorná
strana = vonkajšia strana.
(X) Nastavovacia skrutka doštičky
(Y) Valček nastavenia lanka
(Z) Nastavovacia matica lanka
5
Po overení, že brzdová doštička a rotor kotúčovej brzdy sa navzájom nedotýkajú, si overte,
že nedochádza k žiadnym problémom pri stlačení brzdovej páčky.
Uvedomte si: technické údaje podliehajú z dôvodu vylepšovania zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19

Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Typ
Dealer's Manual
Tento návod je vhodný aj pre