Shimano SG-3R40 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Táto príručka je tiež vhodná pre

Uvedomte si: technické údaje z dôvodu vylepšovania podliehajú
zmenám bez predchádzajúceho upozornenia. (Slovak)
Všeobecné informácie o bezpečnosti
VAROVANIE
Aby ste predišli
vážnym zraneniam:
Je dôležité, aby ste úplne rozumeli činnosti brzdného
systému na vašom bicykli. Nesprávne používanie
brzdného systému bicykla môže mať za následok stratu
kontroly alebo nehodu, ktorá by mohla viesť k vážnemu
zraneniu. Pretože ovládanie každého bicykla môže byť
odlišné, určite sa naučte správnu brzdiacu techniku
(vrátane tlaku na brzdnú páčku a charakteristiky ovládania
bicykla)a činnosť vášho bicykla. Môžete to urobiť
konzultáciou s predajcom bicyklov, prečítaním si príručky
k bicyklu a nacvičením techniky jazdenia a brzdenia.
Pri zaisťovaní brzdového ramena ku rámu použite
príchytku brzdového ramena, ktorá vyhovuje veľkosti
spojenia reťaze a bezpečne ich utiahnite pomocou skrutky
s príchytkou a matice s príchytkou na uvedenú hodnotu
uťahovacieho momentu. Pre maticu so príchytkou použite
poistnú maticu s nylonovou vložkou (samo blokovacia
matica). V prípade skrutky so príchytkou, matice
s príchytkou a príchytky brzdového ramena sa odporúča
používanie štandardných dielov značky Shimano. Okrem
toho použite príchytku brzdového ramena, ktorá vyhovuje
veľkosti spojenia reťaze.
Pokiaľ sa matica s príchytkou zosunie z brzdového
ramena, alebo ak dôjde k poškodeniu skrutky s príchytkou
alebo príchytky brzdového ramena, brzdové rameno sa
môže otáčať na spojení reťaze a spôsobiť náhle trhnutie
riadidiel, alebo môže dôjsť k zablokovaniu kolesa a
prevrhnutiu kolesa s dôsledkom vážnych poranení.
Pred montážou súčiastok si zaobstarajte a pozorne
prečítajte servisné pokyny. Uvoľnené, opotrebované
alebo poškodené súčiastky môžu mať spôsobiť vážne
poranenie jazdca. Odporúčame používať iba originálne
náhradné diely značky Shimano.
Pred jazdou na bicykli skontrolujte, či sú kolesá
bezpečne upevnené. Ak sú kolesá akýmkoľvek
spôsobom uvoľnené, môžu z bicykla odpadnúť
a výsledkom môže byť vážne zranenie.
Pozorne si prečítajte tieto Technické servisné pokyny
a odložte ich na bezpečné miesto, aby ste ich mohli
v budúcnosti použiť.
VÝSTRAHA
Aby ste predišli
vážnym zraneniam:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1.
2.
4.
3.
5.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
Brzdový systém Shimano Inter-M sa nesmie používať
v prípade horských bicyklov. Okrem toho, pokiaľ sa
brzdový systém používa v spojení s inými druhmi
bicyklov, vyhnite sa priebežnému používaniu bŕzd pri
jazde dolu dlhými svahmi, pretože to môže spôsobiť
nadmerné zahriatie interných častí brzdy, čoho
dôsledkom bude slabý brzdový výkon. Dôsledkom
môže byť aj zníženie množstva brzdového maziva vo
vnútri brzdy, čo môže viesť k problémom, akým je nie
bežné náhle brzdenie.
Dizajn brzdového systému Shimano Inter-M bol
zrealizovaný na základe noriem, ako napríklad
ISO 4210 a DIN 79100-2. Tieto normy špecifi kujú
výkon pre celkovú hmotnosť 100 kg. Pokiaľ celková
hmotnosť prevyšuje 100 kg, brzdová sila systému
môže byť nedostatočná pre správne zabrzdenie a
môže dôjsť k zníženiu odolnosti systému.
Pokiaľ dôjde k jednej z nasledujúcich udalostí,
okamžite ukončite jazdu a požiadajte predajcu
o vykonanie prehliadky a opravy.
1) Pokiaľ počujete nezvyčajný zvuk pri používaní bŕzd
2) Pokiaľ je brzdná sila veľmi veľká
3) Pokiaľ je brzdná sila veľmi malá
V prípade 1) a 2) môže byť príčinou nedostatok
brzdového maziva a preto predajcu požiadajte
o namazanie mechanizmu špeciálnym mazivom na
valcové brzdy.
Aby ste od brzdy Shimano Inter-M dosiahli najlepší
výkon, používajte brzdové káble a brzdové páčky
Shimano tvoriace sadu.
Dráha pohybu vnútorného kábla musí byť pri
stlačení brzdovej páčky aspoň 14,5 mm. Pokiaľ
je táto dráha menej ako 14,5 mm, brzdový
výkon sa zníži a brzdy nemusia fungovať.
Skontrolujte, že brzdové rameno je bezpečne
upevnené k spojeniu reťaze pomocou príchytky
brzdového ramena. Pokiaľ nie je nainštalované
správne, brzdový výkon bude obmedzený.
Pokiaľ sa brzdy používajú často,
brzdový valec môže byť horúci. Po
ukončení jazdy na bicykli sa brzdového
valca nedotýkajte počas doby aspoň
30 minút.
Brzdový valec
Pokiaľ dôjde k zhrdzaveniu brzdového kábla, brzdový
výkon sa zníži. Ak k tomu dôjde, vymeňte brzdový
kábel za originálny brzdový kábel značky Shimano
a opätovne skontrolujte brzdový výkon.
Brzdová jednotka BR-IM31-R by sa nemala nikdy
rozoberať. V prípade rozmontovania nebude fungovať
správne.
POZNÁMKA:
Používajte koleso s 3x alebo 4x viazaním špíc. Kolesá
s radiálnym viazaním sa nesmú používať, pretože môže
dôjsť k poškodeniu špíc a kolesa pri používaní bŕzd
a zároveň môžu brzdy vydávať zvuk.
Prevody môžete radiť počas otáčania pedálov, ale
v zriedkavých prípadoch môžu zarážky a západky vo
vnútri náboja vydávať určitý zvuk ako súčasť bežnej
činnosti radenia prevodov.
Brzda Inter-M je rozdielna od bežných bŕzd v tom, že
vnútro brzdového valca je naplnené mazivom. To môže
spôsobovať ťažšie otáčanie kolesa ako zvyčajne, a to
hlavne počas studeného počasia.
Ak sa koleso stane tuhým a ťažko otáčateľným, mali by
ste ho namazať mazivom.
Dovnútra náboja nedávajte žiadne mazivo, inak
vyplavíte mazivo.
Ozubené kolesá by ste mali pravidelne umývať
neutrálnym čistiacim prostriedkom a potom ich znovu
namazať. Okrem toho, čistenie reťaze neutrálnym
čistiacim prostriedkom a jej namazanie môže byť
účinným spôsobom na predĺženie životnosti ozubených
kolies a reťaze.
Ak sa reťaz počas používania zosúva z ozubených
kolies, vymeňte reťaz a ozubené kolesá.
Na súčiastky sa neposkytuje záruka proti prirodzenému
opotrebovaniu alebo poškodeniu majúcemu pôvod
v normálnom používaní.
S akýmikoľvek otázkami týkajúcimi sa metód
manipulácie alebo nastavenia sa obráťte na predajné
miesto.
SG-3R40
BR-IM31-R
SI-3R40E
Technické pokyny pre servis
Pred použitím si určite prečítajte tieto servisné pokyny
v spojení so servisnými pokynmi pre radiacu páčku
Inter-3.
Inštalácia náboja na rám
Inštalácia brzdového kábla
Nastavenie brzdového kábla
Oska
náboja
Koniec
vidlice
Namontujte reťaz na
ozubené koleso
a následne nainštalujte
osku náboja do
koncov vidlice.
Na vonkajšou ľavú stranu osky náboja nasaďte
neotáčavú podložku. Teraz otočte osku náboja tak,
aby vyčnievajúca časť neotáčavej podložky zapadla
do drážky na konci vidlice.
Neotáčavá podložka
(farba: zlatá)
Poznámka:
Poznámka:
Poznámka:
Poznámka:
Poznámka:
Poznámka:
Poznámka:
Pri inštalácii stojana bicykla na náboj
nainštalujte neotáčavú podložku na vonkajšiu
stranu stojana bicykla tak, aby vyčnievajúce
časti zapadli do drážky na stojane bicykla.
V prípade inštalácií iných súčasti než je
opierka blatníka, tieto súčasti nainštalujte na
vonkajšiu stranu neotáčavej podložky.
5
L
Stojan bicykla
Opierka nosiča
Opierka blatníka
Neotáčavá podložka
Nainštalujte brzdové rameno brzdy Inter-M na
spojenie reťaze s príchytkou brzdového ramena,
provizórne utiahnite skrutku s príchytkou a maticu
s príchytkou a následne utiahnite upevňovaciu
maticu jednotky brzdy.
Pokiaľ je brzdové rameno v nesprávnej polohe,
ako je to znázornené na obrázku a nie je možné ho
provizórne nainštalovať na spojenie reťaze, uvoľnite
upevňovaciu maticu jednotky brzdy a otočte
brzdové rameno. Následne, po provizórnom zaistení
brzdového ramena na spojenie reťaze utiahnite
upevňovaciu maticu jednotky brzdy.
Príchytka brzdového ramena
Upevňovacia matica jednotky brzdy
Spojenie reťaze
Brzdové rameno
Uťahovací moment:
20 - 25 N•m
Uťahovací moment:
6 - 8 N•m
Uťahovací moment:
1 - 2 N•m
Uťahovací moment:
2 - 3 N•m
Uťahovací moment:
30 - 45 N•m
Odstráňte akékoľvek uvoľnenie reťaze a následne
koleso zaistite k rámu pomocou matíc s nákružkom
alebo matíc náboja.
Zaistite ľavý a pravý koniec osi náboja pomocou
11 mm matíc s nákružkom.
Pre dĺžku osi 170,3 mm
Overte, že vzdialenosť od okraja matice
s nákružkom k pravému koncu osi náboja je
v rozmedzí 8 až 13 mm.
Matica s nákružkom
8 - 13 mm
Celková šírka konca vidlice
a napínača reťaze by mala
byť 4 až 7,5 mm.
Ozubené koleso
Oska náboja
Koniec vidlice
Matica s nákružkom (11 mm)
Pre dĺžku osi 189,4 mm
Uťahovací moment:
30 - 45 N•m
Uťahovací moment:
30 - 45 N•m
Uťahovací moment:
30 - 45 N•m
1)
2)
3)
Pokiaľ je celková šírka konca vidlice,
stojana bicykla a ďalších častí, ako je
opierka blatníka 8,5 až 11,5 mm
Pokiaľ je celková šírka konca vidlice,
stojana bicykla a ďalších častí, ako je
opierka blatníka 11,5 až 14,5 mm
Pokiaľ je celková šírka konca vidlice,
stojana bicykla a ďalších častí, ako je
opierka blatníka 14,5 až 17 mm
Zaistite oba konce osi náboja pomocou jednej 2 mm
ozubenej podložky a pomocou 7 mm matice náboja.
Príklad: Nainštalujte v poradí zobrazenom na dolu
uvedenej schéme.
Zaistite pravý koniec osi náboja pomocou dvoch 3,2 mm
ozubených podložiek a pomocou 9 mm matice náboja.
Zaistite ľavý koniec osi náboja pomocou jednej 3,2 mm
ozubenej podložky a pomocou 9 mm matice náboja.
Príklad: Nainštalujte v poradí zobrazenom na dolu
uvedenej schéme.
Napínač reťaze
Opierka blatníka
Matica náboja (9 mm)
Ozubená podložka (3,2 mm)
Ozubená podložka (3,2 mm)
Zaistite oba konce osi náboja pomocou jednej 3,2 mm
ozubenej podložky a pomocou 9 mm matice náboja.
Príklad: Nainštalujte v poradí zobrazenom na dolu
uvedenej schéme.
Napínač reťaze
Opierka blatníka
Ozubená podložka (3,2 mm)
Opierka nosiča
Matica náboja (9 mm)
Stojan bicykla s dvoma nôžkami
Napínač reťaze
Opierka blatníka
Opierka nosiča
Ozubená podložka (2 mm)
Matica náboja (7 mm)
Pre každú zo situácií v bode 1), 2) a 3)
skontrolujte, že vzdialenosť od okraja matice
náboja ku pravému koncu osi náboja je
v rozmedzí 8 až 13 mm.
Brzdové rameno brzdy Inter-M bezpečne upevnite
k spojeniu reťaze; použite pritom príchytku brzdového
ramena.
V prípade vyvíjania
nadmernej sily na brzdové
rameno sa bude koleso
ťažko otáčať. Počas
inštalácie preto nevyvíjajte
nadmernú silu.
Príchytka brzdového ramena
Spojenie reťaze
Brzdové
rameno
Počas inštalácie príchytky brzdového ramena
bezpečne utiahnite skrutku s príchytkou,
a to pri súčasnom pridržiavaní matice
s príchytkou pomocou 10 mm kľúča.
Po nainštalovaní príchytky brzdového
ramena skontrolujte, že skrutka s príchytkou
prečnieva asi 4 mm nad povrch matice
s príchytkou.
Asi 4 mm
Brzdové rameno
Matica s príchytkou
Príchytka brzdového
ramena
Skrutka s príchytkou
(M6 x 16 mm)
Otvor na
upevňovacej skrutke
vnútorného kábla
Brzdové rameno
Nastavovacia skrutka
kábla
Malo by byť
15 - 17 mm
Nastavovaciu skrutku kábla umiestnite tak, aby bola
15 - 17 mm od konca brzdového ramena a následne
pretiahnite vnútorný kábel cez nastavovaciu skrutku
kábla brzdového ramena a následne cez otvor na
upevňovacej skrutke vnútorného kábla.
Overte, že obidva konce vonkajšieho puzdra sú
bezpečne zasunuté do nastavovacích skrutiek kábla
oboch brzdových páčok a brzdového ramena.
Obidva konce vonkaj-
šieho puzdra by mali byť
bezpečne zasunuté.
Nastavovacia skrutka kábla
Potiahnite spojenie naspäť dokiaľ sa nezastaví.
Následne pri ťahaní vnútorného kábla s cieľom
aplikovať maximálne napnutie kábla utiahnite
upevňovaciu maticu vnútorného kábla.
3
Utiahnutie
1
2
Potiahnite
Pevne
potiahnite
Spojenie
Upevňovacia matica
vnútorného kábla
Nastavte vnútorný kábel tak,
aby prechádzal popod
spojenie.
Po skontrolovaní toho, že koleso sa po potiahnutí
brzdového kábla ľahko neotáča stlačte brzdovú
páčku asi 10 krát, a to až ku rúčke a s cieľom
zabehnúť brzdový kábel.
Asi 10 krát
stlačte
Pokiaľ nie je brzdový
kábel zabehnutý, bude
potrebné vykonať jeho
opätovné nastavenie
po veľmi krátkej dobe
jeho používania.
Otočte nastavovaciu skrutku kábla tak, aby ste
v prípade brzdovej páčky zachovali vôľu asi 15 mm.
Hodnota pohybu brzdovej páčky je vzdialenosť
od polohy, kde sa brzdová páčka nepoužíva
po polohu, kde pri zatiahnutí brzdovej páčky
náhle cítite silu.
15 mm pohyb
Nastavovacia skrutka kábla
Nastavovacia matica kábla
Po stlačení brzdovej páčky
s cieľom skontrolovať brzdový
výkon zaistite nastavovaciu
skrutku kábla pomocou
nastavovacej matice kábla.
Vyčnievajúca časť by mala byť na strane
konca vidlice.
Nainštalujte neotáčavú podložku tak, aby
vyčnievajúca časť bola bezpečne v drážke
konca vidlice na oboch stranách osky náboja.
SI-3R40E-02
  • Page 1 1

Shimano SG-3R40 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Táto príručka je tiež vhodná pre